Choć te dwa pojęcia z zakresu marketingu internetowego współistnieją gdzieś blisko siebie i mają pewne wspólne cechy, to intuicyjnie wyczuwamy, że nie są ze sobą tożsame. Czym zatem zajmuje się copywriter, a jakie zadania wykonuje content marketer? Czy jeden bez drugiego może osiągnąć zamierzone cele?
Content marketing i copywriting w telegraficznym skrócie
Content marketing to tworzenie wartościowej i merytorycznej treści oraz dzielenie się nią w celu zaciekawienia, przyciągnięcia odbiorców, zmotywowania ich do konkretnego, korzystnego dla marki, działania. Publikowany content ma ostatecznie zamienić potencjalnych czytelników w realnych klientów, a tych z kolei w lojalnych i ciągle powracających do marki kupujących.
Copywriting natomiast subtelnie motywuje czytelników do wykonania określonej czynności. Czasami jest to zakup produktu, niekiedy zachęcenie do subskrybowania newslettera firmy czy prośba o pozostawienie swojego numeru telefonu w celu uzyskania szczegółowych informacji o produkcie lub promocji.
Content nie może żyć bez copywritingu
Z całą pewnością istnieją w przestrzeni internetowej blogi z dobrym, wartościowym contentem, czyli treścią, ale z niewielką liczbą odbiorców. Wyobraźmy sobie sytuację, bardzo prawdopodobną, że napisałeś świetny tekst, jesteś przekonany, że spodoba się on czytelnikom, ci podzielą się nim ze znajomymi i tym sposobem Twój content naturalnie zostanie rozdystrybuowany w przestrzeni wirtualnej. Nic takiego się jednak nie dzieje, ruch na stronie nie jest taki, jakiego się spodziewałeś. W czym może tkwić problem? W nieskutecznych działaniach copywriterskich. O tym, dlaczego nikt nie czyta postów na Twoim blogu, pisaliśmy tutaj, ale przypomnijmy jeszcze raz najważniejsze kwestie:
- nudne nagłówki – jeśli już sam nagłówek nie zainteresuje czytelnika, to nie ma on powodu, aby czytać cały akapit, paragraf i wreszcie post
- zbyt mądre nagłówki – kolejne wykroczenie popełniane względem tytułów nagłówków. Nie służą one temu, aby chwalić się przed odbiorcą swoją blogerską bystrością, ale aby go zaciekawić, zakomunikować jakąś korzyść. Pamiętaj, to nie Ty jesteś najważniejszy, piszesz dla swoich czytelników
- myśl jak Twój odbiorca – treść, jaką się dzielisz, musi dać odbiorcy jakąś korzyść – przyjemność, zaciekawienie – w przeciwnym razie szybko zapomni on o Twoim blogu. Podobnie jest z towarem – nie spełniając oczekiwań konsumenta, nie zostanie przez niego powtórnie zakupiony. To prosta kalkulacja.
Copywriting to umiejętność konstruowania tekstu w taki sposób, aby przekonać czytelników do powzięcia konkretnej decyzji. Dlatego tak ważne są w przypadku copywritera kreatywność, lekkie pióro, umiejętność swobodnego operowania językiem i znajomość technicznych zasad w zakresie edytorstwa, językoznawstwa i tworzenia tekstów internetowych, których natura jest zgoła odmienna od tradycyjnych przekazów pisanych. Bo też inna jest specyfika odbiorcy internetowego, a raczej jego percepcja w przestrzeni internetowej. Pamiętać także trzeba o tym, że copywriting to nie tylko tworzenie tekstów pisanych, ale również podcastów, video, infografik, prezentacji i innych. To od skutecznego copywritingu bierze swój początek budowanie grupy wiernych czytelników.
Copywriting bez contentu też żyć nie może
Niestety, efektywne techniki copywriterskie nie wystarczą, aby osiągnąć sukces w kampanii marketingowej. „Bo do tanga trzeba dwojga”. Content marketing ma szersze pojęcie znaczeniowe i obejmuje więcej czynności, a jedną z nich jest właśnie copywriting. Content marketer zarządza większym zespołem ludzi, w skład którego wchodzą copywriterzy, a do jego zadań należy czuwanie nad całym procesem kampanii marketingowej, począwszy od promocji po dystrybucję. Do jego głównych zadań należy zbieranie cennych informacji o grupie docelowej i przekazywanie tych danych do copywriterów – to na ich podstawie tworzone są merytoryczne i adresowane do konkretnego odbiorcy treści. Content marketer musi intuicyjnie wyczuwać, jaki przekaz trafi do czytelnika, wzbudzając w nim właściwe reakcje. Powinien zatem posiadać także umiejętności charakterystyczne dla copywritera, ale nie tylko. Wiedza content marketera musi być zdecydowanie szersza i głębsza – umiejętność strategicznego myślenia, przewidywania pewnych społecznych zachowań, znajomość narzędzi analitycznych, zasad SEO i tworzenia kampanii e-marketingowych to kluczowe kompetencje każdego content marketera. Stojąc na czele zespołu, powinien nim również sprawnie zarządzać.
Copywriter nie poradzi sobie bez prowadzącego go content marketera, ale praca tego ostatniego również na nic się zda bez tekstu copywritera trafiającego w potrzeby odbiorcy. Pomiędzy tymi dwoma profesjami jest wiele punktów wspólnych, a ich współpraca wpływa na skuteczność kampanii marketingowej.
Dlaczego warto przetestować miniCRM?
Firm codziennie
loguje się do miniCRM
Klientów poleca
nas swoim znajomym