Właściwie określone cele sprzedażowe pomogą Ci upiec dwie pieczenie na jednym ogniu: podnieść zyski firmy i uatrakcyjnić jej ofertę, jednocześnie dając sprzedawcom poczucie zadowolenia i satysfakcji z wykonanej pracy. Na dodatek cele wspierają proces budowanie zaangażowania zespołu i motywowania go do ciągłego rozwoju. Zarządzanie celami sprzedażowymi może się okazać wspaniałą przygodą, jeśli tylko umiejętnie do nich podejdziesz. Jak to zrobić? Podpowiadamy!
Czego dowiesz się z tego wpisu?
- Na co wpływa ustalenie celów sprzedażowych?
- Co dają jasno sprecyzowane cele?
- Jak podnosić cele, aby motywować pracowników?
- Jak miniCRM może pomóc w ustalaniu celów sprzedażowych?
TL;DR
Każdy menager zdaje sobie sprawę z tego, iż w drodze do rozwoju firmy i zwiększenia efektywności jej działań niezbędne jest zwiększenie sprzedaży. Z kolei aby osiągnąć rosnące cele sprzedażowe, konieczny jest wkład całego zespołu. Każdy z pracowników powinien czuć, że ustalone cele są w zasięgu jego możliwości, a ich osiągnięcie będzie nie tylko zyskiem dla firmy, ale też jego indywidualnym sukcesem, który zostanie zauważony i doceniony. W efektywnym zarządzaniu celami sprzedażowymi może Cię wesprzeć proste narzędzie, które już niebawem pojawi się w miniCRM. Pozwoli Ci ono ustalać jasne cele dla całego zespołu oraz dla każdego z członków, na jak długi okres chcesz, a następnie na bieżąco je kontrolować wyniki oraz sporządzać raporty.
Cele sprzedażowe służą nie tylko osiąganiu coraz wyższych wyników i obserwowaniu, jak przybywa zer na firmowym koncie. Takie myślenie w dzisiejszych czasach byłoby zgubne. Sprawny menager wie, że zarządzanie celami to przede wszystkim element długofalowej strategii rozwoju firmy, nastawionej na samodzielność i efektywność każdego pracownika. A kierowanie motywacją pracowników nie jest sprawą łatwą. Zarówno cele zbyt wysokie, jak i za mało ambitne mogą szybko zabić motywację, sprowadzając obowiązki pracowników do żmudnej i nudnej harówki. Tymczasem kluczem do sukcesu jest rozbudzenie ich kreatywności i wiary we własne możliwości.
Sprecyzuj cele sprzedażowe
Jasny cel = większa motywacja. Jeśli ustalony przez Ciebie cel nie jest mierzalny, najprawdopodobniej nie będziesz w stanie określić, czy został zrealizowany. Tymczasem dla większości ludzi to właśnie osiągnięcie zamierzeń jest największym motorem do dalszego działania. Ponadto jasny cel pozwala skupić uwagę i energię oraz skoncentrować się na wyniku. Konieczn jest zapisanie go. Spisany i zwizualizowany cel działa na podświadomość jak wiążący kontrakt.
Rzecz jasna nie chodzi wyłącznie o dopisanie kolejnej pozycji do i tak już długiej listy „TO DO”. Cel powinien być spójny z podejmowanymi działaniami. To on jest pierwszy i nadrzędny – dopiero wtedy, gdy cel sprzedażowy jest określony, powinieneś dobierać strategie działania, wyznaczać cele szczegółowe i wybierać metody postępowania.
Istotne, aby cel był nie tylko sprecyzowany pod względem wysokości, ale również czasu na realizację. Dedline pomoże pracownikom się zmobilizować, a Tobie zweryfikować na zakończenie danego okresu, czy lub w jakim stopniu cel został osiągnięty.
Określ wysokość celów sprzedażowych
Kryterium realności jest jednym z ważnych założeń w teorii zarządzania celami metodą SMART. Ustalenie zbyt wygórowanego celu może poskutkować całkowitym brakiem motywacji do jego zrealizowania. Po co się starać, jeśli i tak się nie uda? Dlatego, jeśli chcesz, aby Twój zespół zaangażował się w osiągnięcie założonych celów, ustal je na nie więcej niż 30-50% dotychczasowych zysków. Pamiętaj, że każdy sukces zaostrzy Wasz apetyt i zaowocuje większą skutecznością w przyszłości. Ważne jest także zagadnienie motywacji zespołu. Po co właściwie chcę osiągnąć dany poziom? Na co przeznaczę zarobioną w ten sposób sumę? Jeśli każdy zwizualizuje sobie odpowiedź na to pytanie, całemu zespołowi o wiele przyjemniej będzie się pracowało nad osiągnięciem celu.
Aby nie stracić z oczu kryterium mierzalności, warto określić kroki, jakie zespół musi podjąć dla osiągnięcia danego celu, na przykład: ile, jakich produktów i w jakim czasie powinniście sprzedać. Dzięki temu na każdym etapie Ty i Twoi pracownicy będziecie widzieć, jak daleka droga jeszcze przed Wami.
Podążaj do celu wspólnie z zespołem
Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego. Pamiętaj, że Twój zespół musi być świadomy wyznaczonych im celów, aby CAŁY dążył do tego samego. Dlatego najlepiej, jeśli pracownicy mogą brać udział w ich formułowaniu. W ten sposób poczują, że mają realny wpływ na swoją pracę i osiągane efekty. Będą też uczyli się otwartości na nowe wyzwania, a Ty będziesz mieć pewność, że wszyscy podążacie w tym samym kierunku.
Aby wzmocnić wzajemność oddziaływań, możesz wprowadzić element grywalizacji! Określ poziom zwycięski oraz drobną nagrodę dla tego, komu z Twojego zespołu jako pierwszemu uda się go osiągnąć. Pracownicy będą nawzajem widzieli swoje wyniki, co stanie się dla nich dodatkowym czynnikiem motywującym.
Ustalaj cele sprzedażowe z miniCRM
Już niebawem funkcja określania celów pojawi się także w miniCRM. Dzięki temu narzędziu będziesz mógł na bieżąco sprawdzać, kto z Twojego zespołu przekroczył już minimalny próg sprzedaży w danym okresie, kto prowadzi w firmowej grywalizacji, a kto z jakichś względów zaniża poziom działu. Wizualne przedstawienie wyników pozwoli Ci łatwo porównać osiągnięcia z różnych okresów, a także określić i zdiagnozować powtarzające się problemy. To z kolei będzie punktem wyjścia do tego, abyś swoją strategię dobierał w oparciu o rzeczywiste możliwości Twojego zespołu.
Na koniec danego okresu, po osiągnięciu założonych celów, nie zapomnij podsumować z pracownikami wszystkich podjętych przez nich działań. I jeszcze ważniejsze: pogratulować im i podziękować za owocną współpracę. Każdy członek zespołu potrzebuje uznania i docenienia jego wkładu – poczucie, że obserwujesz jego wysiłki, da mu świadomość, że warto starać się nadal.
Źródło zdjęć: unsplash.com
Dlaczego warto przetestować miniCRM?
Firm codziennie
loguje się do miniCRM
Klientów poleca
nas swoim znajomym