Kontrolowanie poczty elektronicznej pracowników jest o tyle utrudnione, iż zbiegają się w nim sprzeczne w swoich interesach prawa zatrudnionego oraz pracodawcy. Z jednej strony pracownik nie może naruszać tajemnicy handlowej, a korzystanie ze służbowej poczty elektronicznej do swoich prywatnych celów może temu służyć, z drugiej strony natomiast pracodawca nie może naruszać tajemnicy korespondencji pracownika i tym samym jego dóbr osobistych. Jak więc można wybrnąć z tej sprzeczności?
Oddziel pracę od spraw prywatnych
Jakich sytuacji pracownik powinien unikać, aby nie padły na niego podejrzenia o naruszanie tajemnicy handlowej? Przede wszystkim winien sobie uświadomić, że komputer, nawet ten udostępniony mu przez firmę, oraz służbowa poczta elektroniczna czy jego firmowy mail cały czas stanowią własność pracodawcy i użytkowane być mogą jedynie do celów zawodowych. Dlatego korzystanie ze służbowego adresu mailowego do prowadzenia osobistej korespondencji czy ściąganie firmowych wiadomości na swój prywatny komputer mogą spotkać się z niezadowoleniem ze strony pracodawcy.
Legalne kontrolowanie poczty elektronicznej
Do obowiązków pracodawcy należy poinformowanie na początku współpracy z zatrudnionym o fakcie kontrolowania przez firmę służbowej korespondencji. Informacja taka powinna znaleźć się w załączniku do umowy lub być zawarta w oficjalnym regulaminie pracy. Uczciwe poinformowanie pracowników ochroni pracodawcę przed ewentualnym oskarżeniem go o naruszenie tajemnicy korespondencji, regulowanej przez Kodeks cywilny. Pracodawca może skorzystać z kilku opcji monitorowania firmowej poczty elektronicznej. Jedną z nich jest ustawienie na serwerze służbowej skrzynki opcji, dzięki której pracodawca, poprzez protokół POP3, zachowa kopie przychodzących wiadomości. Może on również posługiwać się tym samym loginem i hasłem do konta, jakie posiada pracownik. Ze skuteczniejszych działań pracodawca ma także do wyboru skorzystanie z usługi nowego operatora hostingu, który umożliwi mu zachowanie odbieranych maili na serwerze firmowym, a wysyłanie do pracownika jedynie ich kopii. Najlepszą, z perspektywy pracodawcy, metodą monitorowania służbowej korespondencji jest opcja archiwizacji wiadomości wychodzących, dzięki której podczas wysyłania przez pracownika maila z firmowej skrzynki utworzona zostanie automatycznie jego kopia.
W kontrolowaniu poczty elektronicznej pracowników kluczową sprawą jest uczciwość tak zatrudnionego, jak i pracodawcy. Każdy z podmiotów w firmie rządzi się swoimi prawami, jednak należy pamiętać o żelaznej zasadzie, że ochrona własnych praw nie może być jednocześnie naruszaniem praw pozostałych członków tej samej społeczności.
Dlaczego warto przetestować miniCRM?
Firm codziennie
loguje się do miniCRM
Klientów poleca
nas swoim znajomym