Maksymilian Śleziak • Porady

Internet jest miejscem, który pochłonął już wszystkie biznesy. Jedni są zafascynowani takim rozwojem sytuacji, inni przerażeni. Nie ma się co oszukiwać – miejsce, które gromadzi cały biznesowy świat, stwarza niewyobrażalnie dużą konkurencję. To właśnie dlatego marketing internetowy świeci tryumfy i ciągle poszukuje nowych rozwiązań. Media społecznościowe dają ogromne możliwości w zakresie promowania firmy i docierania do klientów. Jak je wykorzystać?

Facebook – co zrobić, żeby Cię polubili?

Znasz powiedzenie – nie masz Facebooka, nie istniejesz? To dotyczy również Twojej firmy. Facebook pomaga budować relacje z potencjalnymi klientami. W jaki sposób? Tutaj stawia się przede wszystkim na treści powiązane z branżą. Prowadzisz sklep z odzieżą sportową? Możesz wykorzystać tematykę poruszającą się wokół popularnych sportów (bieganie, rower) i zdrowej żywności. Pracujesz w branży gastronomicznej? Świetnym sposobem będzie umieszczanie ciekawostek dotyczących serwowanych przez was dań. Nie próbuj na siłę tworzyć wizerunku profesjonalisty i pokaż „ludzką” twarz firmy. Facebook to platforma, na której ludzie szukają przede wszystkim rozrywki. Świetnie sprawdzą się tutaj cytaty motywacyjne, zdjęcia typu backstage (czyli jak to zostało zrobione?), zagadki, pytania. Wszystkie te działania pobudzają interakcję i robią „ruch” na stronie, a właśnie na tym wszystkim zależy najbardziej.

Twitter – ćwierkanie o marce

Wielu o Twitterze słyszało, jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę z korzyści, jakie płyną dla firm ze stosowania tego medium. Twitter to przede wszystkim publikowanie krótkich informacji. Dlatego stawiaj na wartościowe treści. Pamiętaj, że komunikaty muszą być zwięzłe – liczba znaków jest ograniczona do 140. Co publikować, żeby zaangażować odbiorcę? Coś, co pobudzi ludzi do dyskusji. Na Twitterze nie musisz obawiać się, że Twoje treści „zaspamują” komuś tablicę – w tym przypadku sprawdza się zasada: im więcej, tym lepiej. Odpowiadaj na pytania, dyskutuj o swojej marce – ta platforma jest wprost stworzona do opowiadania o firmie. Trzeba jednak robić to w umiejętny sposób. Nie rób z tablicy gazetki reklamowej. To nie sprawdza się na żadnym kanale social media, odstrasza jedynie odbiorców i budzi niesmak.

Pamiętaj o zamieszczaniu ciekawych grafikach i hasztagach. Te pierwsze przykują uwagę i wzmocnią atrakcyjność postów. Te drugie z kolei ułatwią wyszukiwanie profilu firmy w przeglądarce. Nie należy jednak przesadzać z ich ilością. Wpis, który składa się z samych hasztagów, nie jest ani estetyczny, ani ciekawy.

Youtube vs blog – poznaj moc Influance Marketingu

Choć youtube i blog należą do dwóch różnych kategorii platform, w przypadku kanałów firmowych łączy je jedno – przekazywanie wiedzy. Jeśli działasz w branży, w której dzielenie się wiedzą, jest istotne, wykorzystaj to! Dzięki temu wzbudzisz zaufanie, stworzysz profesjonalny wizerunek swojej firmy i naturalnie spozycjonujesz jej miejsce w Internecie. To, jaką formę wykorzystasz, zależy od Ciebie i branży, w jakiej działasz.

Nie sposób nie wspomnieć tu o nowym trendzie, który wykorzystuje coraz więcej firm. Mowa o Influance Marketingu. To rozwiązanie polega na angażowaniu znanych osób z Internetu do promowania swoich produktów. Jak to działa? Najlepiej przyjrzeć się temu na przykładzie Youtuba. Siłę Influence Marketingu w pełni wykorzystała branża kosmetyczna. Kiedy tylko okazało się, jak silne oddziaływanie na publikę mają vlogerki zajmujące się makijażem, natychmiast to wykorzystano. Firmy kosmetyczne zaczęły wysyłać vlogerkom swoje kosmetyki, aby te je testowały. Ta forma sprawdziła się o wiele lepiej niż tradycyjna reklama – jeśli znana osoba, której zaufały tysiące użytkowników dała poparcie produktowi, natychmiast wzrastała jego sprzedaż.

Instagram, czyli budowanie wizerunku za pomocą zdjęć

Myślisz, że samo publikowanie zdjęć nic nie da Twojej firmie? Mylisz się! Jesteśmy społeczeństwem „obrazkowym”. Co to znaczy? W prostym przekładzie tylko tyle, że cechuje nas lenistwo. Dlatego, zamiast czytać, wolimy oglądać, a prosty „like” wymaga od nas mniejszego wysiłku niż konstruktywny komentarz.

Jak wykorzystać to przy budowaniu wizerunku Twojej marki? W bardzo prosty sposób. Wystarczy wrzucać zdjęcia, które w jakiś sposób nawiązują do tego, czym się zajmuje firma. W przypadku klubu sportowego będą to zdjęcia ćwiczeń, a w przypadku kawiarni – fotografie serwowanych napojów. Estetyczne, ciekawie zrobione zdjęcie potrafi zdziałać więcej, niż najbardziej wartościowy tekst. W komunikacji Instagrama musisz pamiętać o hasztagach – to one będą budować popularność i zdobywać followersów. Używaj tych najbardziej popularnych – dzięki temu zwiększysz szanse dotarcia użytkowników na Twój profil.

LinkedIn + Slideshare – miejsce na pełen profesjonalizm

Słysząc social media, rzadko przychodzi nam do głowy LinkedIn. To dlatego, że jest mnie znany niż inne platformy. Inny jest również jego cel. Na LinkedIn liczy się przede wszystkim profesjonalizm. Jakie korzyści ta platforma może dać Twojej firmie? Dzięki niej możesz nawiązać kontakty biznesowe ze strategicznymi partnerami, wzmocnić pozycję marki w świecie biznesu i zdobyć rekomendacje od innych użytkowników, które podniosą autorytet firmy. Odkąd LinkedIn został zintegrowany ze Slideshare, istnieje również możliwość dzielenia się wiedzą, za pomocą prezentacji biznesowych. Dzięki temu w łatwy sposób można przyciągnąć uwagę użytkowników, wzmocnić content, oraz poprawić pozycjonowanie. LinkedIn najlepiej połączyć z innymi profilami firmy, dzięki czemu komunikacja firmy będzie bardziej sprawna i spójna.

Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, LinkedIn oraz blog firmowy to bardzo dobre kanały do tworzenia wizerunku firmy w sieci. W dzisiejszym świecie trudno się bez nich obejść w biznesie. Najefektywniej jest wykorzystać je wszystkie, ponieważ każde z nich działa w inny sposób. Trzeba jednak pamiętać o tym, że komunikacja musi być spójna. Jeśli tak będzie, możesz być spokojny o przyszłość swojej firmy w Internecie.

Źródło zdjęcia: pixabay.com

Maksymilian Śleziak
W branży internetowej od 10 lat. W miniCRM odpowiedzialny za rozwój aplikacji i działania promocyjne. Prywatnie interesuje się kolarstwem górskim i sprzętem Apple.

Dlaczego warto przetestować miniCRM?

600+

Firm codziennie
loguje się do miniCRM

95%

Klientów poleca
nas swoim znajomym