Od kilku lat media społecznościowe rozwijają się w zastraszającym tempie. Facebook w Polsce ma ponad 14 mln użytkowników, z czego 79% korzysta z serwisu każdego dnia! Dlatego wiele firm dostrzegło potencjał social mediów, jako miejsca, w którym można zwrócić na siebie uwagę potencjalnego Klienta. Z tego powodu zaczęły powstawać narzędzia do monitoringu mediów społecznościowych, które przyczyniają się do lepszego zrozumienia potrzeb, zwyczajów i zachowań konsumentów.
Z tego wpisu dowiesz się:
- Do czego warto wykorzystywać narzędzia do monitoringu internetu?
- Czego możemy dowiedzieć się, analizując wzmianki w Internecie?
- Jakie narzędzia do monitoringu social mediów znajdziesz na rynku?
TL;DR
Analizowanie danych w biznesie stało się niemal koniecznością dla firm, które chcą przetrwać na rynku. Potwierdzają to zresztą badania, z których wynika, że aż 69% firm*, które wykorzystuje Big Data, podejmuje dużo lepsze decyzje biznesowe. Tutaj pojawia się pytanie: jak zdobyć od Klientów informacje na temat produktów, nie tworząc badań focusowych? To proste, użyj monitoringu sieci!
Po co nam ten monitoring?
Monitorowanie mediów społecznościowych narzędziami stricte do tego przeznaczonymi, zaczęto wykorzystywać 8 lat temu. Dzięki nowo powstałym możliwością możemy monitorować kryzysy, poznawać sposób komunikacji naszych Klientów, miejsca, w których o nam mówią, a także oceniać skuteczność komunikacji naszej marki i wyniki naszych kampanii. Monitoring mediów bazuje na tym, co użytkownicy zamieszczą m.in.: na forach internetowych czy portalach społecznościowych. Dzięki monitoringowi możemy poznać sposób, w jaki mówi się o naszej firmie w sieci.
Monitorowanie wzmianek w Internecie, daje nam również obraz tego, jak postrzegana jest nasza konkurencja. Dodatkowymi wskazówkami, jakie czerpiemy z monitoringu wzmianek w sieci, są trendy, produkty, które cieszą się popularnością lub złą sławą wśród, nie tylko naszych, Klientów.
Czego dowiemy się analizując wzmianki w sieci?
Monitorowanie sieci daje wiele, często niewymiernych korzyści. Zdobądź przewagę, korzystając z najnowszych, dostępnych na rynku rozwiązań, do których zalicza się, zyskujący na popularności, monitoring Internetu. Czego możesz się dowiedzieć śledząc wzmianki w Internecie?
1. Insighty
Przez to, że tradycyjne metody pozyskiwania informacji na temat firmy są czasochłonne, kosztowe i potrzebują stałej kontroli, powoli się od nich odchodzi. Wszystko przez to, że platformy służące do analizy mediów społecznościowych gromadzą dane szybko i w czasie rzeczywistym. Daje to szansę zrozumienia wydarzeń w chwili gdy trwają i dostosowania nich do strategii firmy. Research jest łatwy i przyjemny!
2. Dowiesz się o sobie wszystkiego w sposób naturalny
Przez to, że media społecznościowe dają użytkowaniom możliwości wypowiadania się jak chcą, gdzie chcą i kiedy chcą, przeanalizujesz wzmianki na temat swojej firmy w sposób naturalny, a te nie będą niczym ograniczone. Pozyskane w ten sposób dane są autentyczne i pozwalają odkryć rzeczy, na które nie wpadłbyś, korzystając z tradycyjnych ankiet.
3. Korzystając z narzędzi do minitoringu sieci, zaoszczędzisz czas
Używając narzędzi do monitoringu sieci, poszukiwanie wzmianek o naszej firmie jest niezwykle proste. Znacznie oszczędza czas, ponieważ ustawienie projektu ze słowami kluczowymi to zaledwie kilka minut, a wszystkie informacje gromadzone są w jednym miejscu.
4. Kosmiczne ilości danych w kilka minut
Każdego dnia do sieci trafia mnóstwo publikacji, komentarzy, statusów i zdjęć. Social media to największy zbiór publicznie dostępnych danych. Dzięki narzędziom do monitoringu mediów masz możliwość zebrać te dane w jednym projekcie.
5. Poznasz emocje swoich Klientów
Dzięki analizie poziomu emocji, związanych z poszczególnymi wypowiedziami. Możesz zebrać informacje na temat negatywnych i pozytywnych emocji wywołanych przez Twoją markę w sieci.
Z jakich narzędzi do monitoringu sieci warto korzystać?
1. Alerty Google
Najprostszym i najbardziej intuicyjnym narzędziem jest Google Alerts. Dzięki narzędziu możesz otrzymywać e-maile, gdy w wyszukiwarce Google pojawią się nowe wyniki związane z wybranym tematem. Dostajesz powiadomienia o nowych wiadomościach, produktach, a nawet o własnym imieniu i nazwisku. Jak działają alerty?
Na początek otwórz alterty. W polu u góry wprowadź temat, który chcesz obserwować. Wprowadź wszystkie ustawienia dla danej frazy i utwórz altert. Dzięki temu otrzymasz e-maila za każdym razem, gdy Google znajdzie odpowiednie wyniki wyszukiwania.
Altertye nie są idealne, a wręcz dość daleko mu do tego ideału, ale pomoże nam śledzić interesujące nas informacje.
2. Brand24
To narzędzie, dzięki któremu możemy śledzić wszystkie wzmianki w sieci na dany temat. Tworząc profil w narzędziu, jesteśmy w stanie w kilka minut zebrać wszystkie dane dotyczące podanych przez nas w projekcie słów kluczowych, by później móc je analizować, reagować czy porównywać. Jak wyglądają działania na platformie?
Na początku tworzymy konto.
Dodajemy projekt, uzupełniamy słowa kluczowe, które chcemy śledzić.
W naszym przypadku wybraliśmy projekt motoryzacja. Brand24 zaczyta wzmianki o motoryzacji z całego Internetu. Będziemy mogli sprawdzić, ile razy użyto danej frazy w ciągu ostatnich dni, tygodni czy miesięcy. Ocenimy zasięgi danego hasła w social mediach oraz poza nimi. Możemy również określić, jaka płeć częściej udziela się w danej tematyce oraz czy Internauci pozytywnie, czy negatywnie wypowiadali się na temat frazy/marki.
Ważną funkcją, którą daje nam narzędzie jest możliwość porównania fraz z naszą konkurencją. Powiedzmy, że dla zobrazowania konkurencyjną frazą będą „samochody”. Tworzymy projekt o danej nazwie i w panelu analiz porównujemy dane obu projektów.
Jakie są zalety korzystania z Band24?
- Natychmiast wychwytujemy informacje i opinie o naszej marce i jej produktach;
- dzięki zebranym informacją możemy tworzyć analizy, raporty oraz usprawniać nasze działania;
- zaoszczędzasz czas, którego nie poświęcasz na papierowe analizy i badania;
- brand24 masz zawsze pod ręką. Możesz korzystać z niego w aplikacji mobilnej;
- możesz zintegrować narzędzie ze Slackiem.
3. Unamo Social Media Monitoring
Kolejnym polskim narzędziem monitorującym określone wzmianki w sieci jest Unamo. To połączenie Positionly z narzędziem Monitori, które służy do monitorowania Internetu i kanałów social media oraz UsabilityTools, które zajmuje się optymalizacją konwersji. Narzędzie ma bardzo przejrzysty i piękny interfejs (wystarczy małe spojrzenie na dashboard, aby wiedzieć co, jak i gdzie). Skuteczność narzędzia testujemy już na stronie głównej, gdzie przejrzyście zaprezentowano nam wyszukiwarkę fraz, które zamieniają się później w statystyki.
Zalety korzystania z Unamo:
- Zdobędziesz wiedzę o tym, co mówią o Twojej marce w sieci, dzięki czemu zdefiniujesz jej wizerunek;
- zbudujesz zaufanie i lojalność użytkowników;
- dowiesz się też, gdzie przebywają Twoi najbardziej aktywni użytkownicy;
- jakiej są płci i czym się interesują.
4. SentiOne
SentiOne to polskie narzędzie, dzięki któremu możemy poznać opinię na temat firmy, produktów czy jakości obsługi. Stworzony przez markę algorytm, przeszukuje Internet na podstawie zdefiniowanych przez nas słów kluczowych i dostarcza informacji na temat wypowiedzi z nimi związanymi. Wdrażając nową kampanię, możesz śledzić i mierzyć jej efekty. Zobaczysz, w jakich źródłach pojawiły się informacje na temat twojej firmy i poznasz ich treść. Możesz porównywać opinie, które pojawiły się w Internecie w ciągu ostatnich dni i miesięcy, tym samym zyskasz obraz tego, na ile skuteczne są wszystkie podejmowane przez Ciebie działania. Inną ważną kwestią jest to, że poprzez monitoring dbasz o swój wizerunek. Jak wygląda raca w tym narzędziu?
5. Sotrender
Sotrender to narzędzie analityczne służące do mierzenia skuteczności komunikacji w mediach społecznościowych. Dzięki temu narzędziu porównasz się z konkurencją. Sprawdzisz co oni robią, gdzie popełniają błędy i będziesz mógł uczyć się na ich błędach i sukcesach. Sprawdzisz jakie parametry na swoich stronach w social mediach możesz poprawić, co zmienić, kiedy najlepiej publikować treści, by docierać do jak największej ilości odbiorców. Dzięki Sotrenderowi przygotujesz przejrzysty raport, w którym wyeksponujesz to co najważniejsze, oszczędzając czas i pieniądze.
Dzięki analizie wzmianek poznasz swoich odbiorców i zrozumiesz ich zachowania. Sprawdzisz gdzie i jak wchodzą w interakcje z Twoją marką i dostosujesz komunikację do odpowiedniego segmentu, a także ulepszysz strategię marketingową na podstawie twardych danych!
Jakie wskaźniki możemy monitować dzięki tym narzędziom?
Monitorują kanały społecznościowe wyżej wymienionymi narzędziami, możemy zmierzyć najistotniejsze, z punktu widzenia celów firmy, wskaźniki. Zbadać możemy:
- liczbę odbiorców naszej komunikacji;
- zaangażowanie;
- demografię odbiorców;
- leady sprzedażowe;
- najwartościowszy content – dzięki czemu dowiemy się, co „kręci” naszych odbiorców;
- obsługę klienta.
Zaangażowanie fanów to jeden z najważniejszych wskaźników umożliwiających ocenę jakości komunikacji prowadzonej przez marki w social media. Jeśli chcesz zaoszczędzić czas dzięki automatycznym raportom i wskazówkom, zdobyć wiedzę na temat działań konkurencji,
zwiększyć efektywność swoich działań w social mediach to zacznij korzystać z narzędzi do monitoringu wzmianek w sieci. Ale pamiętaj, że śledzenie samych wzmianek nie pozwoli Ci zadbać o wszystko w firmie. Powinieneś sprawdzić, czy nie potrzebujesz innych systemów wspierających działania zespołu. Jednym z takich narzędzi jest system CRM. Jeśli szukasz prostego i intuicyjnego narzędzia, przetestuj miniCRM.
źródła zdjęć i baza wiedzy: unsplash.com, narzędzia wymienionych w tekście
Dlaczego warto przetestować miniCRM?
Firm codziennie
loguje się do miniCRM
Klientów poleca
nas swoim znajomym