Maksymilian Śleziak • Porady

Wszystko bierze się z tego, jak wygląda Twój dzień pracy. Wiele wykonywanych zadań i obowiązków nie pomaga w usprawnieniu działania, a tworzy jedynie iluzję ciężkiej pracy, która i tak nie przynosi zamierzonych efektów. Oto trzy powody, przez które nie możesz w pełni wykorzystać swojego handlowego potencjału. Walka z nimi jest prostsza, niż mogłoby się wydawać. Zaczynamy!

Produktywność sprzedaży

Bycie zajętym to nie to samo co bycie produktywnym

Mogłoby się wydawać, że najbardziej wydajny pracownik w dziale sprzedaży to taki, który jest najbardziej zajęty. Nic bardziej mylnego. Sztuka polega na tym, że najbardziej produktywni pracownicy nie wykonują niepotrzebnych zadań. Umieją szybko zdecydować o tym, jakie obowiązki mają zostać wykonane przez nich samych albo przez ich dział, a które z nich można zlecić innym osobom. I wtedy dopiero wykonują wyznaczone zadania z największą uwagą i maksymalnym skupieniem. Delegowanie obowiązków nie jest tylko przywilejem kadry kierowniczej. Przedstawiciele handlowi na każdym poziomie hierachii firmy mogą osiągać lepsze rezultaty pracy, podejmując właściwe decyzje na temat tego, czy zadanie będzie lepiej wykonane przez asystenta czy osobę z innego działu. Przypuśćmy, że obecny klient ma problem dotyczący usług firmy. Jako główny kontakt zostajesz oddelegowany do udzielenia mu pomocy, nie zostałeś jednak wcześniej przeszkolony w zakresie obsługi klienta. Klient chce odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, z którymi zespół wsparcia poradziłby sobie w kilka minut, Tobie natomiast zajmie to o wiele więcej czasu. Nie jest to zatem najproduktywniejsze wykorzystanie czasu pracy.

Zadania okołosprzedażowe

Jak w każdym zawodzie i w każdej pracy, przedstawiciele handlowi są zobligowani do tego, aby wykonać zadania niezwiązane bezpośrednio ze sprzedażą. Zawarcie transakcji wymaga bowiem przygotowań – przeanalizowania rynku, osobistych odwiedzin u potencjalnych klientów, przygotowania się do rozmów telefonicznych z nimi, wymiany kilkudziesięciu e-maili. A co ważne, klienci potrzebują od Ciebie szybkich i dokładnych odpowiedzi. Jeśli raz pozwolisz sobie na „zagrzebanie się” w swojej skrzynce odbiorczej, to trudno będzie Ci się z niej wydostać – przy okazji sprawdzisz z pewnością ciekawy link nadesłany od kolegi, odwiedzisz konto na ukochanym facebooku czy obejrzysz kilka filmików na YouTube. Zadania okołosprzedażowe są potrzebne, ale nie mogą one monopolizować całego Twojego czasu pracy. To tylko działania dodatkowe. Jeśli poświęcisz im zbyt wiele uwagi, nie starczy Ci energii na to, co najistotniejsze – na samą istotę sprzedaży.

Papierkowa praca

Podobnie jak w przypadku zadań, tak i obowiązki administracyjne nie mogą być kluczowe dla Twojego działania i nie dla nich zostałeś zatrudniony, nie możesz zatem ugrzęznąć w papierkowej pracy. Jeśli chcesz stworzyć procentowy raport ze swojej ostatniej, półrocznej działalności, masz do wyboru dwie drogi. Albo spędzasz cenne godziny z kalkulatorem w ręce, przedzierając się samodzielnie przez niezliczone cyfry w arkuszu kalkulacyjnym, albo możesz znaleźć czas na reorganizację swoich plików, folderów i załączników oraz uporządkowanie stosu papierów na Twoim biurku. Poświęcony na to czas ułatwi Ci pracę w przyszłości i nie stworzy złudnego poczucia zapracowania.

Najlepszym sposobem na sprawdzenie tego, czy zawładnęły Tobą „zabijacze” produktywności, jest praca z zegarkiem w ręku. Stwórz listę wszystkich zadań, jakie wykonujesz w ciągu dnia i dopisz przy każdym z nich ilość czasu przeznaczaną realnie na ich wykonanie. Uczciwie stworzona lista ukaże od razu Twoje dobre i złe przyzwyczajenia. Niezwykle pomocnym narzędziem w zwiększeniu produktywności pracy jest system do zarządzania relacjami z klientami i partnerami biznesowymi, CRM. W jednym miejscu znajdziesz wszystkie informacje na temat klientów oraz swoje uwagi dotyczące każdego spotkania handlowego. Z CRM-em stworzysz także automatyczne raporty, co odciąży Ciebie i Twoich kolegów, pozostawiając Wam więcej cennego czasu na to, co najważniejsze w pracy handlowca.

Przetestuj nasze rozwiązanie służące do uporządkowania spraw w firmie – miniCRM.pl

Maksymilian Śleziak
W branży internetowej od 10 lat. W miniCRM odpowiedzialny za rozwój aplikacji i działania promocyjne. Prywatnie interesuje się kolarstwem górskim i sprzętem Apple.

Dlaczego warto przetestować miniCRM?

600+

Firm codziennie
loguje się do miniCRM

95%

Klientów poleca
nas swoim znajomym