Maksymilian Śleziak • Porady

Bycie managerem, czyli zarządzanie – projektem, ludźmi, to nie końcowy przystanek w karierze, który pozwala osiąść na laurach. To tak naprawdę dopiero początek drogi, wymagający ciągłego samodoskonalenia się i zdobywania wiedzy. Większość umiejętności managerskich przychodzi z czasem, jest nabywana w trakcie pracy, nie sposób się ich zawczasu nauczyć. A popełnianie błędów to chleb powszedni. Ważne jest jednak, aby z tych pomyłek wyciągać wnioski na przyszłość.

Od sympatii ważniejszy jest szacunek

Managerowie, którzy skupiają się na zdobywaniu sympatii swojego zespołu, tracą szerszą perspektywę. Bardziej przysłużysz się swoim pracownikom i firmie, jeśli zamiast zabiegać o sympatię, postawisz na bycie użytecznym, nawet gdy Twoje decyzje nie spotkają się z dużym uznaniem. W sytuacji, gdy dochodzi do podejmowania kluczowych dla firmy i klientów decyzji, Twoja popularność i uznanie wśród podwładnych muszą zejść na dalszy plan. Kiedy rozstrzygasz na korzyść swojego zespołu, zyskujesz na popularności, a Twoi ludzie czują się bardzo wygodnie. Ale jeśli przesuwasz ten punkt ciężkości na całą firmę, zdobywasz szacunek, a Twój zespół uczy się profesjonalizmu. Sam odpowiedz sobie na pytanie, jakim typem managera chcesz być.

Twój zespół nie zawsze musi Cię potrzebować

Nie chodzi wcale o to, że jesteś bezużyteczny. To, że masz silny, samodzielny zespół to powód do zadowolenia. Stawiaj zawsze na ludzi, którzy potrafią sobą zarządzać, a nie potrzebują ciągłego „prowadzenia za rączkę”. Pójdź o krok dalej i szukaj pracowników bystrzejszych od Ciebie. Okazuje się bowiem, że zarządzanie ma tak naprawdę niewiele wspólnego z zarządzaniem. Cała Twoja praca powinna skupiać się na rozwijaniu i doskonaleniu – ludzi, możliwości i nowych obszarów działania dla prawdziwych talentów. Zarządzanie nie może być celem końcowym, celem samym w sobie. Managerowie, którzy zbytnio koncentrują się na tym, by być potrzebnymi dla swojego zespołu, źle pożytkują cały swój czas i całą swoją energię. Nieumyślnie blokują potencjał podwładnych tylko po to, aby uzasadnić własną rolę w zespole.

Nie zawsze musi być miło

Dobry manager, jeśli zajdzie taka potrzeba, musi czasem „pokazać rogi”. Powinien w czytelnym komunikacie wyrażać negatywne opinie, nawet jeśli to pociągnie za sobą chwilową utratę sympatii zespołu. Zbytnia serdeczność i niereagowanie na błędy podwładnych dezorientują pracę i wcale nie są dobrze odbierane. Pamiętaj, odpuszczając przewinienia i nie mówiąc konkretnie, że coś Ci się nie podoba, podkopujesz swój autorytet i czynisz własną pracę mniej znaczącą w oczach całego zespołu.

Nie rezygnuj ze spotkań z zespołem

Najlepszym i najprostszym sposobem okazania szacunku wobec własnego zespołu, jest dobre przygotowanie się do organizowanych przez Ciebie spotkań. Nie chodzi o to, aby tylko się na nich pojawić. Uczyń każdą sekundę spotkania jak najbardziej produktywną, interesującą i przynoszącą konkretną wiedzę. Nie opuszczaj bez wyraźnego powodu spotkania, to najgorsze, co możesz zrobić. Poświęć pewien czas przed spotkaniem na jak najlepsze przygotowanie się do niego. Takie przygotowanie sprawi, że nawet dłuższe spotkanie, które odrywa zespół od pracy, nie będzie czasem straconym – ani dla Ciebie, ani dla Twoich ludzi. Pomocna jest w tym również forma spotkania – niech to nie będzie Twój godzinny monolog. Najlepiej, gdyby spotkanie miało charakter interaktywny. Badania pokazują, że mówca traci uwagę słuchaczy gdzieś pomiędzy 10 a 18 minutą wystąpienia. Ten przedział czasowy to dobry moment, aby Ty i Twój zespół odpoczął od Twojego głosu. Zarządź w tym czasie burzę mózgów, rozpocznij dyskusję lub poproś wybranych wcześniej członków zespołu o jakąś prezentację. Upewnij się jednak, że odpowiednio przygotowali się do zadania i tym samym szanują czas całego zespołu.

Wzajemne poznawanie

Potrzeba czasu, aby poznać dobrze cały zespół i każdego z jego członków z osobna. Strategiczną przewagę da Ci poznanie czynników motywujących i zniechęcających do pracy Twoich ludzi, a na każdego z nich wpływa z pewnością coś innego. Mając taką wiedzę, łatwiej będzie Ci przypisywać pracowników do poszczególnych projektów i zadań, wymagających za każdym razem innych umiejętności. W lepszym zrozumieniu i poznaniu zespołu pomogą Ci testy osobowościowe, jednak nie wykonają one za Ciebie całej pracy. Wzajemne poznawanie się trwa jakiś czas, potrzebne są do tego rozmowa i wnikliwa obserwacja. Więcej o tym, jak zmotywować swoich pracowników do pracy, pisaliśmy tutaj.

Profesji managera trzeba uczyć się każdego dnia. Nie licz na to, że ominą Cię błędy i wpadki. Warto jednak kierować się zestawem podstawowych reguł, choćby tych wymienionych w poście, aby mieć jakiś kierunek, w którym chcemy podążać.

Do tego zestawu reguł warto dorzucić jeszcze sprawdzone przez wielu narzędzie do zarządzania – klientami, zadaniami, interesami, projektami i swoim zespołem. miniCRM pomoże Ci stać się lepszym managerem, a już na pewno lepiej zorganizowanym. Skorzystaj z darmowej testowej wersji naszej aplikacji i sprawdź, jak wpłynie ona na jakość Twojej pracy.

Maksymilian Śleziak
W branży internetowej od 10 lat. W miniCRM odpowiedzialny za rozwój aplikacji i działania promocyjne. Prywatnie interesuje się kolarstwem górskim i sprzętem Apple.

Dlaczego warto przetestować miniCRM?

600+

Firm codziennie
loguje się do miniCRM

95%

Klientów poleca
nas swoim znajomym