Oferujesz świetny produkt w dobrej cenie, a klientów wciąż za mało? Aby Twoje działania marketingowe i sprzedażowe przynosiły efekty, musisz mówić do wybranych – do swojej grupy docelowej, zawieszając na haczyku odpowiednią przynętę. Jak wyznaczyć target? Dlaczego określenie kręgu potencjalnych klientów ma tak duże znaczenie? Odpowiadamy!
Czego dowiesz się z tego wpisu?
- Co to jest grupa docelowa?
- Jak wyznaczyć grupę docelową?
- Dlaczego określenie grupy docelowej ma tak duże znaczenie?
TL;DR
Grupa docelowa (target) to odbiorcy oferty, produktu czy reklamy, którzy potencjalnie mogą być nimi zainteresowani. Do jej wyznaczenia wykorzystuje się kryteria geograficzne (dane o regionie, w którym mieszka potencjalny klient), demograficzne (informacje o jego wieku, wykształceniu, wykonywanym zawodzie, dochodach), psychograficzne (o stylu życia, osobowości, przekonaniach) oraz behawioralne (o tym, w jaki sposób kupuje, na jakie działania marketingowe jest podatny).
Co to jest grupa docelowa?
Definicja grupy docelowej (zwanej też targetem) jest prosta – to po prostu odbiorcy, którzy potencjalnie mogą być zainteresowani Twoją ofertą czy produktem. Bez wyznaczenia targetu trudno o sukces działań sprzedażowych czy marketingowych. Komunikat kierowany do wszystkich trafia bowiem w próżnię, nie przynosząc spodziewanych efektów – nie przykuwa uwagi, nie skłania do zakupu czy do przystanięcia na moment i zapoznania się z ofertą.
Jeśli sprzedajesz zabawki dla dzieci, Twoimi klientami są… niemal wszyscy – rodzice, dziadkowie, chrzestni, ciocie i wujkowie czy przyjaciele młodego małżeństwa, któremu niedawno urodziły się bliźniaki. Komunikat reklamowy, nawet ten najbardziej rozbudowany, nie dotrze jednak do każdej z tych osób. Aby działalność przynosiła zyski, spośród grona wszystkich potencjalnych klientów musisz wyłonić właśnie grupę docelową – tych odbiorców, na których chcesz skoncentrować się najbardziej.
Z wyznaczeniem targetu powiązane są inne decyzje: kształt kampanii marketingowej, język i kanały komunikacji, nazwa sklepu, jego wystrój, a nawet lokalizacja. Jeśli Twój sklep z zabawkami mieści się przy rynku niewielkiego miasteczka, grup docelowych będzie kilka – klientami zostaną zarówno młode mamy, które przechodzą obok w drodze do pracy, jak i babcie, do których co jakiś czas przyjeżdżają wnuki. Prowadząc biznes na nowoczesnym osiedlu na obrzeżach Warszawy, możesz skupić się na ściślej wyłonionym targecie – młodych, dobrze zarabiających rodzicach, dla których większe znaczenie niż cena ma jakość czy design oferowanych produktów. W tym przypadku zyski przyniesie też rozszerzenie działalności o sprzedaż internetową.
Przedsiębiorcy często obawiają się targetowania, ponieważ uważają, że ich ograniczy. Koncentracja na grupie docelowej nie oznacza jednak zamknięcia się na innych klientów. Każdemu, kto odwiedzi Twój sklep, możesz w końcu przedstawić interesującą ofertę. Głównym źródłem zysków będą jednak odbiorcy docelowi – najbardziej zainteresowani Twoją propozycją, a więc podatni na reklamę i skłonni do zakupów.
Jak zdefiniować grupę docelową?
Targetowanie jest częścią szerszej strategii – segmentacji rynku, czyli wydzielenia najróżniejszych grup klientów pod względem potrzeb, preferencji czy możliwości finansowych. Aby określić grupę docelową, musisz wyobrazić sobie modelowego odbiorcę. Znaczenie ma właściwie wszystko: miejsce, w którym mieszka, płeć, wiek, dochód, wykształcenie, zainteresowania czy styl życia. Kryteria, które bierze się pod uwagę, charakteryzując target, dzielimy na geograficzne, demograficzne, psychograficzne i behawioralne.
Poznaj swojego klienta. Kim jest?
Kryteria geograficzne i demograficzne wiążą się z miejscem zamieszkania modelowego odbiorcy. Liczy się region, wielkość miasta czy dzielnica, ale też struktura społeczeństwa: wiek mieszkańców, poziom ich wykształcenia, najczęściej wykonywane zawody, średnia wielkość gospodarstw domowych. Dane tego typu wiele mówią o potencjalnych klientach i pozwalają dokładnie opracować całą strategię działania firmy.
Klientkami sklepu odzieżowego we wschodniej Polsce – regionie mniej zamożnym i dotkniętym problemem emigracji młodych – będą panie w średnim wieku, raczej średniozamożne, wybierające praktyczne elementy garderoby. Cenią kontakt ze sprzedawcą i możliwość swobodnej pogawędki, a także zwracają uwagę na promocje. Kobiety mieszkające w dużym mieście, w którym średnia zarobków jest zdecydowanie wyższa, inaczej traktują kwestię zakupów – wybierają się na nie spontanicznie i bez specjalnej okazji, często uzupełniają i zmieniają garderobę, śledzą trendy i dopasowują do nich elementy swoich stylizacji. Dla każdej z tych grup należy dobrać inny sposób komunikacji marketingowej.
Jaki jest i jak kupuje?
Cechy geograficzne i demograficzne są łatwe do uchwycenia. Nie pokazują jednak wszystkiego. Grupę potencjalnych odbiorców należy więc zanalizować również pod kątem kryteriów psychograficznych (stylu życia, osobowości i przekonań) oraz behawioralnych, czyli tego, w jaki sposób klienci dokonują zakupów. Skąd czerpać informacje tego typu?
Z pomocą przychodzi internet: fora tematyczne, portale społecznościowe, strony z opiniami i recenzjami, a także analiza działań konkurencji. W przypadku e-commerce sprawa jest prostsza – możesz wykorzystać wszelkiego rodzaju statystyki, które pokazują, w jakim momencie procesu zakupowego klienci zrezygnowali z kupna produktu albo finalizacji transakcji. Dzięki analizie tych kryteriów dowiesz się, czego potrzebują Twoi potencjalni klienci i z jakimi problemami się borykają, a następnie dostarczysz im odpowiednią ofertę – skrojoną na miarę ich oczekiwań.
Jakie korzyści wynikają z określenia grupy docelowej?
Wyznaczenie targetu ma ogromne znaczenie dla działań marketingowych. Jeśli wiesz, kto jest Twoim klientem, prawidłowo dobierzesz język i kanały komunikacji – tak, aby komunikat trafił idealnie do odbiorcy. Stworzysz ofertę, która odpowiada na potrzeby Twojej grupy docelowej, i posłużysz się przekonującymi argumentami zachęcającymi do skorzystania z niej. Nie zmarnujesz więc ani czasu, ani pieniędzy na prowadzenie nieskutecznych kampanii. Dzięki określeniu targetu możesz również sprawdzić, kto stanowi dla Ciebie konkurencję na rynku.
Punktem wyjścia wszystkich działań sprzedażowych i marketingowych powinno być wyznaczenie grupy docelowej. Dzięki temu komunikat reklamowy nie trafi w próżnię, ale do osób, które potencjalnie zainteresowane są skorzystaniem z oferty. Sprecyzowanie targetu w prostej linii prowadzi do zwiększenia konwersji.
W zbieraniu danych o klientach pomóc może Ci miniCRM – lekki CRM dla małych firm. Wypróbujesz?
Źródło zdjęć: pexels.com
Dlaczego warto przetestować miniCRM?
Firm codziennie
loguje się do miniCRM
Klientów poleca
nas swoim znajomym