Maksymilian Śleziak • Porady

Skrót ten nie jednego przedsiębiorcę przyprawia o ból głowy. Zupełnie niepotrzebnie, bo CRM to nic innego jak w polskim tłumaczeniu “zarządzanie relacjami z klientami”.

Można nie lubić pracy na etacie, ale prowadząc własną firmę trzeba mieć porządek i wszystkie podejmowane działania pod kontrolą. Systemy CRM to narzędzia pomagające zarządzać relacjami z klientami. Sprawdzają się w dużych i małych firmach. Dzięki nim współpracownik odpowiedzialny za realizację danego zlecenia nie zapomni np. wykonać telefonu do klienta w terminie. CRMy nie pełnią jednak tylko funkcji kalendarza. Są bardziej złożone i pomocne niż mogłoby się wydawać nie jednemu właścicielowi firmy.


Sieć powiązań

Każdy system CRM kryje pod sobą siatkę powiązanych ze sobą funkcjonalności. Mając do dyspozycji choćby najprostszą aplikację wspomagającą zarządzanie firmą, przypomina ona jedną wielką sieć powiązań – np. dodając zadanie do wykonania w przyszłości, automatycznie pojawia się ono w historii działań, widzi opis tego zadania osoba za nie odpowiedzialna i dodatkowo jest ono automatycznie przypisane do określonego zlecenia. Na podstawie zamkniętych zleceń – już tych zrealizowanych – generowane są raporty. Ukazują one najbardziej dochodowych klientów dla firmy. By system mógł wykonać te wszystkie operacje, poszczególne funkcje muszą być ze sobą odpowiednio powiązane.

Systemy CRM daje ogromne możliwości również dla sprzedawców. Jeśli firmie szczególnie zależy na pozyskaniu klienta, który obecnie znajduje się w portfelu konkurencji, za pomocą CRMu handlowiec ewidencjonować kroki podejmowane przez konkurencję i w odpowiednim czasie planować podejmowanie działań mających pomóc pozyskanie klienta. W przypadku podejmowanych prób zapisuje wszystkie informacje tj. temat rozmowy, przebieg i jej wynik.


CRM pomaga

Niektóre firmy podchodzą do systemów CRM jak do kolejnego, niepotrzebnego wydatku. Działanie takie z pewnością nie będzie sprzyjać relacjom na linii firma – klienta. CRMy pomagają zarządzać firmą, ale nie wolno zapominać, że ich głównym celem są relacje – te z klientami i ze współpracownikami. Patrzenie na narzędzie przez pryzmat czegoś drogiego, również jest błędne. Dzisiejsze systemy CRMy – nawet te najprostsze – doskonale sprawdzają się w biznesie, oferują tylko najpotrzebniejsze i funkcje, a do tego sa stosunkowo tanie. Czy więc nie warto skorzystać z pomocy, za niewielkie pieniądze i być lepszym niż konkurencja?

Maksymilian Śleziak
W branży internetowej od 10 lat. W miniCRM odpowiedzialny za rozwój aplikacji i działania promocyjne. Prywatnie interesuje się kolarstwem górskim i sprzętem Apple.

Dlaczego warto przetestować miniCRM?

600+

Firm codziennie
loguje się do miniCRM

95%

Klientów poleca
nas swoim znajomym