Maksymilian Śleziak • Porady

Każdy mikro lub mały przedsiębiorca szuka oszczędności. Mit czy prawda? Trochę tak i nie. Rynek nie rozpieszcza dziś żadnego przedsiębiorcy. Na początku prowadzenia działalności gospodarczej trzeba zacisnąć pasa. Dlatego wydawanie pieniędzy powinno być bardzo dobrze przemyślane. Jeśli decyzja przeznaczenia firmowej kasy pada na narzędzie wspomagające zarządzanie firmą, częstym błędem jest uciekanie się do darmowych rozwiązań. Owszem – takowe istnieją, ale nie sprawdzają się w dłuższej perspektywie czasu.

Pierwszy problem związany jest z dostępnymi funkcjonalnościami. Bezpłatne CRMy oferują je w takich ilościach, że 80% z nich kompletnie nie jest użytkowanych w czasie prowadzenia firmy. Drugim problemem jest ich ilość tzn. nie wpływa ona dobrze na sprawność aplikacji – staje się powolna i skomplikowana w obsłudze. Po trzecie darmowe CRMy nie oferują priorytetowego wsparcia technicznego. Oznacza to tyle, że każdy błąd należy rozwiązać samemu.

Jak natomiast wygląda sytuacja w przypadku profesjonalnych CRMów online, oferujących bezpłatny, dożywotni dostęp? Przede wszystkim wersja taka jest mocno ograniczona w funkcjonalnościach, wirtualnej przestrzeni dyskowej, dopuszczalnej liczbie dodawanych interesów lub kontaktów. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku liczby użytkowników korzystających z aplikacji – jest ona ograniczona maksymalnie do dwóch. Inni dostawcy swoim potencjalnym klientom oferują próbny dostęp do pełnej wersji aplikacji na okres 30 dni. Jeśli rozwiązanie nie spełni oczekiwań, zamieszczone dane można zaimportować do innej aplikacji.

Kierunek – zachód

Przeglądając Chrome Web Store można się natknąć na zachodnie, darmowe CRMy. Ich zaletą jest oczywiście dostępność, w niektórych przypadkach ciekawy interfejs graficzny. Niestety minus stanowi język. Sama obsługa takiego CRMu nie jest trudna, ale angielskie wyrazy, samouczki i pozostałe treści wprawiają nieco w zakłopotanie. Są przedsiębiorcy, którzy mimo to używają takich rozwiązań i idzie im całkiem dobrze.

Mając mimo wszystko dostępne, polskie rozwiązania warto im poświęcić nieco uwagi. Dzięki temu twórcy mogą rozwijać swoje pomysły, co sprawia, że są konkurencyjne dla tych zza granicy.

Maksymilian Śleziak
W branży internetowej od 10 lat. W miniCRM odpowiedzialny za rozwój aplikacji i działania promocyjne. Prywatnie interesuje się kolarstwem górskim i sprzętem Apple.

Dlaczego warto przetestować miniCRM?

600+

Firm codziennie
loguje się do miniCRM

95%

Klientów poleca
nas swoim znajomym