Maksymilian Śleziak • Porady

Pytanie postawione w tytule, pozostaje dziś bez odpowiedzi, bo utarte definicje sprzed kilku lat nie wyjaśniają do końca idei CRMu.

Cofając się kilka lat wstecz, CRM bliższy był sprzedawcom aniżeli właścicielom firm. Nic więc dziwnego, że termin ten budzi skojarzenia z działaniami wspierającymi sprzedaż. Handlowcy gromadząc informacje o kliencie tj. wielkość złożonych wcześniej zamówień, warunki dokonywanych płatności, etc. byli w stanie dokładniej spersonalizować swoją ofertę pod kątem danego kontrahenta. Rozwiązanie to wydawało się idealnie i bez skrupułów można powiedzieć, że takim było i zapewne nadal jest. Różnica pomiędzy ówczesnością i współczesnością w roli wykorzystania CRMów jest taka, że dziś CRM przybiera formę aplikacji. Oczywiście potrzeby korporacji i dużych przedsiębiorstw nadal są zaspokajane przez dedykowane, zaawansowane systemy.  Jednak rynek mikro i małych przedsiębiorców bardzo powoli odczuwa potrzebę posiadania CRMu.


Przetarta granica

Każdy właściciel mikro lub małej firmy chce mieć pod kontrolą działania prowadzone w firmie. Niegdyś stanowiło to pewien problem i wiązało się z ciągłą obecnością w siedzibie firmy.

Model prowadzenia biznesu cały czas ewoluuje, a technologia umożliwia korzystanie z rozwiązań prostych, wygodnych i skutecznych. Dziś prowadząc firmę i zatrudniając 3 pracowników właściciel może być na bieżąco ze wszystkimi wykonywanymi zadaniami, zleceniami, wymieniać się dokumentami i to wszystko robić z dowolnego miejsca na ziemi.

Granica pomiędzy sprzedawcą korzystającym z CRMu i właścicielem nie znającym się na jego obsłudze dawno została przetarta. Aplikacje CRM będąc doskonałym i prostym w swoim obsłudze instrumentem wspomagającym prowadzenie biznesu, są często jedyną płaszczyzną kontaktu na linii szef – pracownik. Zazwyczaj przełożony zleca zadania i opisuje instrukcje jego wykonania.


Jak się w tym odnaleźć?

Twórcy współczesnych CRMów na pierwszym miejscu stawiają prostotę aplikacji i intuicyjność obsługi. Do tego zagwarantowana jest pomoc techniczna. Wszystko po to, by osoby które wcześniej nie korzystały z aplikacji CRM mogły bez tracenia cennego czasu od razu nauczyć się z niej korzystać. Niektórzy producenci dostarczają specjalnie przygotowane samouczki wraz z filmami video. Odchodzi się o opracowywania wielostronicowych instrukcji.

Niektóre rozwiązania obnoszą się z elementami lifeahackingu – upraszczania życia. Jak więc widać, opisanie w jednym zdaniu co to jest CRM nie jest możliwe. Wielofunkcyjność i różnorodność zastosowania tego typu narzędzia wiąże się z twardym biznesem, a drugiej strony gdzieś w głębi za tym wszystkim rodzi się pewna filozofia jego prowadzenia. Niektóre osoby są w stanie zaryzykować stwierdzenie, że prowadzenie firmy przy pomocy CRMu jest stanem umysłu. Może i tak jest, ale jedno jest pewne – aplikacje CRM cały czas się rozwijają i stają się coraz bardziej potrzebne w codziennym funkcjonowaniu biznesu i jednostki ludzkiej.

Maksymilian Śleziak
W branży internetowej od 10 lat. W miniCRM odpowiedzialny za rozwój aplikacji i działania promocyjne. Prywatnie interesuje się kolarstwem górskim i sprzętem Apple.

Dlaczego warto przetestować miniCRM?

600+

Firm codziennie
loguje się do miniCRM

95%

Klientów poleca
nas swoim znajomym