Metoda pomodoro czyli metoda pomidora. Trudno uwierzyć, że to, co kryje się pod tą zabawną nazwą, pomoże zorganizować czas i sprawi, że w prosty sposób ułatwisz sobie życie. Możesz się o tym przekonać.
Wynalazcą tej metody jest Włoch Francesco Cirillo, a jej nazwa wzięła się od kuchennego czasomierza w kształcie pomidora. Jednak aby zastosować tę metodę zarządzania czasem wcale nie potrzebujesz specjalistycznego sprzętu kuchennego. Wystarczy zwyczajny czasomierz w telefonie komórkowym lub wejście na stronę np.: http://www.focusboosterapp.com/live. Ustaw czasomierz w takim miejscu, by trudno było go zignorować. Masz już swoją broń w walce z upływającym czasem i dużą liczbą zadań? Więc do dzieła!
1. Sporządź listę zadań i uszereguj je w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego,
2. Ustaw czasomierz na 25 minut,
3. Zacznij swoje pierwsze zadanie,
4. Przerwij je, kiedy czasomierz zadzwoni po upływie wyznaczonego czasu,
5. Zrób sobie pięciominutową przerwę,
6. Ponownie ustaw czasomierz,
7. Wróć do zadania lub rozpocznij następne, jeśli zdążyłeś się już uporać z pierwszym,
8. Co cztery rundy możesz zrobić sobie 15-30 minut przerwy.
Jak to działa?
Metoda pomodoro jest tak skuteczna, ponieważ pomaga skupić uwagę na jednym wykonywanym zadaniu i pozwala zmobilizować organizm do krótkiego, ale intensywnego wysiłku. Pamiętaj, że nie wolno przerywać zadania wcześniej, a będziesz zaskoczony jak bardzo jesteś skupiony. Poza tym zmniejszysz stres związany z wykonywaniem rozbudowanych projektów, dzięki rozkładaniu ich na mniejsze części. Zwiększy się też twoja efektywność dzięki metodzie małych kroczków, kiedy tylko zobaczysz na własne oczy ile zadań lub ich części udało ci się już wykreślić z listy. Psycholodzy udowodnili, że jeśli przekonamy siebie, że wykonaliśmy jakąś część zadania, szybciej i sprawnej doprowadzimy je do końca. Dzięki zapisaniu zadań na kartce poznasz też wartość świadomego planowania, zrozumiesz jakie są twoje cele i zadania. Da ci to możliwość lepszego nimi zarządzania. To takie proste, że aż trudno uwierzyć jedynie o tym czytając, dlatego musisz bezzwłocznie spróbować wykorzystać tę technikę w radzeniu sobie z codziennym nawałem pracy.
Czy istnieją jakieś przeszkody przy stosowaniu tej metody?
Pierwszym rodzajem przeszkód są te, które istnieją w twojej głowie, ale jeśli jesteś odpowiednio zmotywowany i zechcesz wypróbować na sobie skuteczność tej metody, na pewno ci się uda. Drugi rodzaj przeszkód to te, które pojawiają się w środowisku pracy. Istnieją jednak sposoby na ich przezwyciężenie. Jeśli na przykład pojawi się nagle jakieś nieoczekiwane zadanie, czekasz aż minie pomodoro, które właśnie wykonujesz (nie wolno ci go przerywać!) i dopisujesz zdanie do listy zgodnie z jego ważnością. Pamiętaj także, że rzadko zdarzają się zadania, które nie mogą zaczekać 25 minut do skończenia aktualnego pomodoro.
Twoje skupienie jest warte dużo więcej niż pośpiech. Skupienie sprawi, ze każde zadanie wykonasz o wiele bardziej precyzyjnie i nauczysz się spokoju. Pamiętaj jednak byś nie przepełniał swojej listy ponad miarę. Gospodaruj tylko tym czasem, który rzeczywiście posiadasz. Zadbaj też o swoje środowisko pracy, postaraj się tak zorganizować przestrzeń, żeby nikt cię nie rozpraszał. Teraz, kiedy jesteś już gotowy, możesz zabrać się do dzieła. Powodzenia w stosowaniu pomodoro!
autorka: Ewelina Michta
Dlaczego warto przetestować miniCRM?
Firm codziennie
loguje się do miniCRM
Klientów poleca
nas swoim znajomym