Wiemy już jak ułatwiać sobie pracę, zwiększać produktywność, zaoszczędzić czas. Najwyższy czas poznać techniki, dzięki którym będziemy mogli zmierzyć efektywność naszych działań. Jednym z takich sposobów jest zasada Pareto, nazywana również metodą 80/20.
Sama nazwa pochodzi od nazwiska włoskiego ekonomisty Vilfredo Pareto. Człowiek ten oszacował, że osiemdziesiąt procent majątku Włoch należy do dwudziestu procent mieszkańców tego kraju. Zasada ta znalazła zastosowanie także w innych dziedzinach życia. Współcześnie, dzięki niej np. handlowcy wiedzą, że 80% zysku osiągnęli przy udziale 20% klientów, a pracodawcy oszacują, że na wykonanie 80% zadania pracownik potrzebuje 20% czasu pracy. Trudno w to uwierzyć? A jednak. Metoda ta działa bowiem wbrew naszej intuicji. Wydawać by się mogło, że każdy klient czy sposób wykonywania polecenia jest równie cenny. Tymczasem jest zupełnie inaczej. Przyjrzyjmy się zatem szerzej metodzie Pareto. Należy zacząć od tego, że nawet wykonanie stu procent normy, może nie przynieść pożądanego rezultatu. Z doświadczenia wszyscy wiemy, że jeden człowiek nie jest w stanie sam zrobić wszystkiego. Należy zatem wybrać te czynności, które przynoszą najlepsze rezultaty. Wybór ten nie tylko pozwala nam szybciej osiągnąć zamierzony cel, ale również przynosi satysfakcję z naszych działań, motywującą do dalszej pracy. W tym miejscu jednak pojawia się mały problem. Jak bowiem odróżnić czynności ważne od tych mniej istotnych?
Tak jak w innych dziedzinach życia, także i tutaj sprawdza się stara zasada: ćwiczenie czyni mistrza. Trzeba wyrobić w sobie postawę analityka, zastanawiać się nad każdym działaniem, nieustannie próbować i wyciągać wnioski, aż dojdziemy do momentu, kiedy będziemy potrafili określić, które działania przynoszą nam najwięcej efektów. Wiadomo, że z niektórymi decyzjami pójdzie nam szybciej, a nad innymi będziemy musieli się zastanowić dłużej. Dlatego warto uzbroić się w cierpliwość i nie poddawać się jeśli za pierwszym razem nam się nie powiedzie. A jak zastosować zasadę Pareto bezpośrednio w biznesie? Przede wszystkim zwróćmy uwagę na elementy, które są dla nas kluczowe i najbardziej efektywne. Każdy przedsiębiorca powinien takowe znać i właśnie na nich skupić swoją uwagę i tworzyć plan działania. Nie zawsze musi to być stosunek 80/20. Równie dobrze można zaobserwować relację 75/25 lub 95/5.
Chodzi jednak o to by odnaleźć małą cząstkę, która jest głównym budulcem ogromnej całości. Jeżeli zatem mamy grupę klientów przynoszących nam osiemdziesiąt procent dochodu zastanówmy się jak tą grupę rozszerzyć i gdzie szukać kolejnych kupujących. Ogólnie myślmy o tym co jest najbardziej rentowne dla naszego przedsiębiorstwa i zastanówmy się czy elementy z „szarego końca” naszej listy można jeszcze jakoś przekształcić czy lepiej ostatecznie się ich pozbyć. I zawsze pamiętajmy o zasadzie Pareto, która można zamknąć w słowach :mała rzecz, wielki efekt.
autorka: Katarzyna Stania
Dlaczego warto przetestować miniCRM?
Firm codziennie
loguje się do miniCRM
Klientów poleca
nas swoim znajomym