W dzisiejszych strategiach marketingowych wyróżniamy wiele odmian marketingu – marketing treści (content marketing), inbound marketing czy marketing szeptany. Co rusz dochodzą do nich nowe zjawiska związane nierozerwalnie z rozwojem nowych kanałów komunikacji. Jedną z takich odmian strategii marketingowych jest real-time marketing, czyli marketing w czasie rzeczywistym, mający swoje źródło w ogromnym rozwoju i niezwykłej popularności mediów społecznościowych. Czym jest i dlaczego warto go bliżej poznać? Opowiemy o tym pokrótce.
Działanie tu i teraz
Pojęcie real-time marketingu (RTM) znane było już w latach 90. XX wieku. Jednak dopiero dynamiczny rozkwit social media spowodował jego niebywałą popularność i szerokie zastosowanie. Marketing w czasie rzeczywistym reaguje natychmiastowo na aktualne wydarzenia, ważne dla dużej społeczności i posiadające medialny oddźwięk, przechwytuje je i w ich kontekście umiejscawia przekaz marki. Aby został on dobrze odebrany i spotkał się z jak najszerszym zainteresowaniem, treść przekazu musi trafiać w potrzeby odbiorców i być zgodna z ich nastrojami i zachowaniem w aktualnym momencie – w czasie rzeczywistym. O jakich wydarzeniach mowa? Mogą to być sytuacje nagłe, nieprzewidziane, niezaplanowane, święta, sportowe wydarzenia, ważne dni w kalendarzu. Kluczowe jest tutaj błyskawiczne przechwytywanie (czyli newsjacking) tych zdarzeń, momentów z nimi związanych i tworzenie na ich podstawie działań, które spotkają się z zainteresowaniem licznej rzeszy odbiorców. Jednym z najpopularniejszych przykładów skutecznego wykorzystania real-time marketingu, niezmiennie wymienianym w licznych artykułach na ten temat, jest spontaniczne zachowanie marki Oreo podczas amerykańskiego Super Bowl w lutym 2013 roku. Podczas meczu finałowego ligi futbolu amerykańskiego, oglądanego przez miliony widzów i licznie komentowanego w mediach społecznościowych, głównie na Twitterze, z powodu awarii elektryczności na stadionie niespodziewanie zapadła ciemność. Wówczas telewidzowie włączyli social media, aby sprawdzić informacje i znaleźli tam spontaniczną reakcję marki Oreo na zaistniałą sytuację, trafiającą w aktualny kontekst wydarzenia. Już w kilkanaście minut po zatrzymaniu gry marka Oreo opublikowała na Twitterze zdjęcie swojego ciastka z podpisem oznajmującym, że w ciemności nadal można jeść ciastka Oreo. Oddźwięk był niesamowity – obrazek został udostępniony na Twitterze kilkanaście tysięcy razy, a jeszcze więcej osób polubiło go na Facebooku.
Refleks i autentyczność
Wiemy już, że real-time marketing to umiejętność „wstrzelenia się” w szczególny kontekst, dobry refleks, szybkość i trafność publikowanego przekazu. Specjaliści od marketingu w czasie rzeczywistym muszą być czujni i zaangażowani oraz potrafić podejmować szybkie decyzje, tak aby działania przez nich prowadzone były jak najbardziej bieżące, trwające, jeśli nie równolegle z danym wydarzeniem, to w jak najbardziej bezpośrednim czasie po nim. Komentowane wydarzenie musi być świeże – dla odbiorców, jak i konkurencji, której działania trzeba wyprzedzić. Ważne jest, aby przekaz był jak najbardziej autentyczny i adekwatny do kontekstu, nadawca treści musi rozumieć fakt, do którego nawiązuje, w przeciwnym wypadku ośmieszy nie tylko siebie, ale przede wszystkim swoją markę. Kluczową sprawą jest także dostosowanie komunikatu do stylu marki, przekaz nie może być sztuczny, gdyż odbiorcy z łatwością zorientują się, że powstał on na siłę. Wreszcie, komunikat powinien być zrozumiały dla adresatów – zarówno jeśli chodzi o język, jak i kontekst. Real-time marketing koncentruje się nie tylko na przechwytywaniu informacji i dostrzeganiu w wydarzeniu potencjału marketingowego, czyli nota bene szansy na przekazanie treści promocyjnych. Marketing w czasie rzeczywistym to bowiem również późniejsze słuchanie opinii, wypowiedzi i komentarzy odbiorców powstałych po wdrożeniu takiej strategii.
Siła mediów społecznościowych
Nie bez powodu media społecznościowe są najlepszym polem dla real-time marketingu. Kontakt pomiędzy marką a konsumentem odbywa się tutaj bez pośredników, dzięki czemu przekaz może dotrzeć do odbiorców w błyskawicznym czasie, w każdym miejscu globu. Co więcej, w przeciwieństwie do reklamy telewizyjnej, w przypadku social media nie potrzeba rezerwować czasu antenowego. A w real-time marketingu czas odgrywa kluczową rolę.
Korzyści real-time marketingu
Skutecznie poprowadzona strategia marketingu w czasie rzeczywistym przekłada się na wzrost zainteresowania marką i jej ofertą. Buduje zasięg odbiorców nierzadko na poziomie globalnym i pozyskuje nowych użytkowników. Real-time marketing wzmacnia wizerunek marki, zmniejszając jednocześnie dystans pomiędzy nią a odbiorcą. To świetny sposób na rozreklamowanie własnej działalności i zwiększenie jej popularności. Mówiąc o danym wydarzeniu, odbiorcy zaczynają łączyć je z marką, te dwa elementy stają się z czasem nierozerwalne. A wszystko to przy stosunkowo niewielkich kosztach.
Dlaczego warto przetestować miniCRM?
Firm codziennie
loguje się do miniCRM
Klientów poleca
nas swoim znajomym