Przodujące marki na rynku są definiowane przez ich… kolory i wybór charakterystycznego logo czy sloganu. Wystarczy wspomnieć o złotej czy, jak kto woli, żółtej literce „M”, rozpoznawalnym na całym świecie łuku firmy McDonald’s, lub tarczy zarezerwowanej przez markę UPS. Widząc te znaki w różnych zakątkach świata, nawet i bez nazwy, bez trudu powiążemy je z konkretną firmą. Wiele światowych marek świadomie dobiera kolory do swojego logo, strony internetowej i produktów. To swoistego rodzaju strategia marketingowa, ponieważ jak się okazuje, kolory w biznesie mają znaczenie i mogą klientowi sporo powiedzieć o Twojej firmie. Badania pokazują, że różne kolory wywołują w ludziach różne reakcje. Połączenie charakterystycznego dla danej marki koloru z jej logo, stroną internetową, produktami oraz innymi elementami firmy może mieć spory wpływ na postrzeganie firmy. Co zatem oznaczają poszczególne kolory? Jaki będzie najodpowiedniejszy dla Twojej marki?
Dlaczego kolory mają znaczenie?
Oto kilka faktów, które mają Cię przekonać do tego, że warto poświęcić nieco więcej czasu na wybór adekwatnej dla Twojego biznesu barwy:
- kolor powiązany z danym produktem to czynnik wpływający na aż 60%-80% decyzji zakupowych klientów
- klienci są w pełni świadomi połączenia danej marki z kolorem jej logo, co oznacza, że po barwie logo bardzo łatwo kojarzą firmę
- kolor to pierwsza rzecz, jaką klient dostrzega, widząc logo danej marki
- wybór koloru nic nie kosztuje, ale zła decyzja w tym zakresie może być już kosztowna dla Twojej marki.
Znaczenie poszczególnych kolorów
Prześledźmy teraz, jakie reakcje budzą w odbiorcach, czyli potencjalnych klientach, poszczególne kolory. Jakie barwy są najpopularniejsze w różnych branżach? Wspomnijmy jeszcze, że paleta kolorów dzieli się na 2 kategorie – barwy ciepłe, kojarzone z energią, i zimne, w większym stopniu łączone z poczuciem spokoju i bezpieczeństwa.
- CZERWONY – barwa ciepła, wywołuje dość żywiołowe emocje. To kolor podnoszący puls, przyspieszający oddech i aktywujący do wzmożonej aktywności naszą przysadkę mózgową. Cechy koloru: energetyczny, ale i agresywny, prowokujący, przykuwający uwagę. Jest chętnie wykorzystywany w branży gastronomicznej, technologicznej, samochodowej oraz w rolnictwie. Nie jest natomiast polecany dla przemysłu energetycznego, samolotowego, dla branży finansowej i odzieżowej.
- FIOLETOWY – barwa zaliczana do zimnych, kolor dość wyrafinowany i tajemniczy. Kojarzony z bogactwem, godnością i elegancją. Cechy koloru: dostojeństwo, wysublimowanie, nostalgia, tajemnica i duchowość. Barwa popularna w branży finansowej, w przemyśle technologicznym i w służbie zdrowia. Nie sprawdza się natomiast w przemyśle energetycznym i rolnictwie.
- NIEBIESKI – barwa zdecydowanie zimna, to bez wątpienia najchętniej wybierany przez firmy kolor. Kojarzony najczęściej z wodą i niebem. Cechy koloru: zaufanie, niezawodność, bezpieczeństwo i odpowiedzialność. Niebieska barwa jest chętnie stosowana w wielu branżach: w przemyśle energetycznym, samolotowym, technologicznym, w branży finansowej, w służbie zdrowia i rolnictwie. Nie jest jednak popularny w branży odzieżowej, gastronomicznej i w przemyśle motoryzacyjnym.
- ZIELONY – kolor zaliczany do zimnych barw, jest synonimem spokoju, świeżości i zdrowia. Jednak jego odcienie wprowadzają już pewne rozbieżności. Ciemne tonacje przywołują skojarzenia z dostatkiem, jaśniejsze natomiast ze spokojem. Cechy koloru: majętność, zdrowie, prestiż, spokój. Jakie branże upodobały sobie kolor zielony? Przemysł energetyczny, technologiczny, branża finansowa, gastronomiczna i nieruchomości. Nie sprawdza się on natomiast w przemyśle samolotowym, motoryzacyjnym i w branży odzieżowej.
- ŻÓŁTY – kolor należący do ciepłej palety barw. Instynktownie kojarzony ze słońcem, dlatego też wiąże się z nadzieją i optymizmem. Żółty kolor pobudza do kreatywności, wyzwala energię, a jasność, która jest z nim związana, okazuje się bardzo pomocna do przyciągnięcia uwagi klienta (wspomniany przykład logo marki McDonald). Cechy koloru: optymizm, światło, ciepło, kreatywność, motywacja. Żółty kolor to dobry wybór dla branży nieruchomości, gastronomicznej i przemysłu energetycznego. Nie jest natomiast popularny w przemyśle motoryzacyjnym, odzieżowym, technologicznym, w branży samolotowej i finansowej.
- POMARAŃCZOWY – podobnie jak kolor czerwony i żółty jest barwą ciepłą. Łączy w sobie cechy tych dwóch składowych barw – jasność i radość płynącą z koloru żółtego oraz energię i odwagę czerwieni. W konsekwencji pomarańczowy jest kolorem pełnym życia i uniesienia. Cechy koloru: energia, witalność, zabawa, dynamizm, żywiołowość. Kolor chętnie wykorzystywany w przemyśle technologicznym i w służbie zdrowia. Nie sprawdza się za to w przemyśle motoryzacyjnym, energetycznym, odzieżowym, w branży samolotowej i finansowej.
- BRĄZOWY – kolor z zimnej palety barw. Najczęściej kojarzony z ziemią, trwałością i siłą. Z tym kolorem należy się jednak obchodzić dość rozważnie, ponieważ często przywołuje asocjacje z brudem i błotem. Cechy koloru: związek z ziemią, natura, trwałość, prostota. Jakie branże upodobały sobie brązowy kolor? Naturalnie rolnictwo, przemysł odzieżowy oraz motoryzacyjny. Nie jest to natomiast popularna barwa w przemyśle technologicznym, samolotowym oraz w branży finansowej.
- CZARNY – barwa ciepła, wykorzystywana przez firmy, które chcą wykreować swoją markę jako wyszukaną, wysublimowaną. Czarny bardzo dobrze sprawdza się w przypadku produktów luksusowych, ekskluzywnych. Cechy koloru: prestiż, wartość, ponadczasowość, klasyka, wyrafinowanie. To popularna barwa w przemyśle odzieżowym i technologicznym oraz w branży motoryzacyjnej. Nie cieszy się z kolei popularnością w przemyśle energetycznym, samolotowym, w usługach finansowych, w branży gastronomicznej oraz w służbie zdrowia.
- BIAŁY – barwa zimna, symbolizująca czystość w znaczeniu cnoty oraz właściwości rzeczy. Dlatego też biały kolor jest najodpowiedniejszy dla usług związanych z opieką medyczną, ochroną zdrowia oraz dla marek przemysłu dziecięcego. Cechy koloru: czystość, niewinność, szlachetność, delikatność. Jak zostało powiedziane biały kolor to najwłaściwszy wybór dla branży medycznej, ale także dla przemysłu odzieżowego. Nie pasuje on natomiast do usług finansowych oraz do firm z branży gastronomicznej.
W nazewnictwie marki sama nazwa, sam przyciągający uwagę slogan czy oryginalne logo nie wystarczą. Potrzeba jeszcze wartości naddanej, a tą okazuje się kolor. Jeśli nie wiemy, jaką barwę wybrać lub jaki kolor powinien być dominujący, zdecydujmy się na wielobarwne logo. Tak właśnie my zrobiliśmy – miniCRM łączy w sobie bowiem wiele przydatnych dla biznesu cech: kreatywność, prestiż, niezawodność, zaufanie oraz spokój ducha dla wszystkich korzystających z niego użytkowników. Z miniCRM-em załatwisz sprawy do końca, zyskasz pewność siebie i więcej czasu na realizację kluczowych dla firmy zadań. Skorzystaj z miesięcznej darmowej wersji aplikacji i przekonaj się, że z wielokolorowym miniCRM-em nie ma rzeczy niemożliwych.
Dlaczego warto przetestować miniCRM?
Firm codziennie
loguje się do miniCRM
Klientów poleca
nas swoim znajomym