Maksymilian Śleziak • Porady

Instargram jest platformą, która w ostatnich latach wykazuje ogromny wzrost i niebywałą popularność. Jej społeczność w zakończonym właśnie roku przekroczyła 400 milionów użytkowników! Ta liczba mówi sama za siebie. Pomimo tak imponującego zasięgu, wielu prowadzących swoje biznesy wciąż nie dostrzega ogromnego marketingowego potencjału tkwiącego w Instagramie, porzucając tym samym pewny zysk dla marki. Przykłady wielu firm udowadniają, że Instagram, odpowiednio wykorzystany, może tworzyć pozytywny i profesjonalny wizerunek marki.

Strategiczny partner

Jedną z największych bolączek marketingowców zgłębiających możliwości Instagramu jest niewiedza na temat sposobów budowania silnej grupy odbiorców. Bez użytkowników platforma nie byłaby tak efektywnym kanałem marketingowym. Jednak konsekwentne zwiększanie liczby odbiorców – obserwatorów oraz aktywnych użytkowników – nie jest wcale trudną sprawą, najciężej oczywiście rozpocząć pracę w tym zakresie.

Jest jedna skuteczna taktyka pozwalająca na rozszerzenie grona zainteresowanych – partnerstwo z innymi kontami na Instagramie. Nie mogą to być konta przypadkowe, trzeba się tutaj kierować wyraźną selekcją. Na początek stwórzmy listę popularnych na platformie kont, które docierają do podobnej grupy docelowej, co Twoja marka. Gdy je znajdziesz, stwórz z nimi partnerską relację. Na czym może ona polegać?

Dobrym pomysłem jest dzielenie się na swoich kontach wzajemną treścią, zachęcacie tym samym swoich użytkowników do śledzenia konta partnera. To obopólna korzyść – otrzymujesz dostęp do odbiorców partnera, a on do Twoich użytkowników. Kluczową sprawą jest znalezienie takich kont, które mają podobną do Twojej grupę docelową. Właściciele takich kont będą bardziej otwarci na współpracę, ponieważ przyniesie ona taki sam pożytek dla obu stron.

W chwili, gdy zdobędziesz pierwsze kilka tysięcy odbiorców, możesz rozpocząć proces ich nakierowywania na stronę internetową swojej firmy, wzbudzania zainteresowania marką oraz tworzenia listy subskrybentów.

Zamień odbiorców na subskrybentów

Jak powszechnie wiadomo, e-mail marketing jest kluczowy dla powodzenia w biznesie. Lista mailingowa jest stworzona z Twoich klientów – tych, którzy nabędą Twoje produkty lub skorzystają z Twoich usług.

Dla wielu firm Instagram jest ważnym narzędziem w tworzeniu listy mailingowej, które każdego miesiąca, w zależności od sposobu promowania, przekształca instagramowych użytkowników na subskrybentów. Jeśli jesteś zaznajomiony z ograniczeniami, jakie wprowadziła platforma, zastanawiasz się zapewne, jak możliwa jest taka strategia. Przecież Instagram zabrania linkowania w opisach zdjęć. Ale to właśnie moment, kiedy dobrze przygotowana biografia marki wchodzi do gry.

Wiele firm dostrzega przeszkody w zachęcaniu użytkowników do klikania w linki zamieszczone w opisie marki. Powodem tego jest sam sposób budowania takiej historii firmy – tendencją jest bowiem, aby przeładowywać je mało wartościową i niezachęcającą treścią. Napisz zatem historię marki tak, jak tworzysz tweeta – krótko i użytecznie, opakowując to wszystko w konkretne intencje.

W swojej minibiografii marki użyj konkretnego wezwania do działania i aktywności z zapadającym w pamięć adresem URL, który przekieruje użytkowników do unikalnej strony na witrynie internetowej Twojej firmy, na przykład oferującej im darmowy kurs.

Kiedy już na stronie internetowej marki znajdą się długo wyczekiwani odbiorcy, przekonaj ich, że miejsce, które odwiedzili, jest wartościowe, pełne użytecznego contentu.

Co zrobić, aby użytkownicy dotarli do interesującej historii Twojej marki? Dobrym rozwiązaniem jest posłużenie się ciekawym opisem zdjęcia, wzywającym do działania. W ten sposób podpis pod zdjęciem doprowadzi odbiorcę do biografii, ta z kolei zawiedzie go do linka, za którym będzie się kryć ciekawa treść.

Stwórz przykuwającą uwagę treść wartą dzielenia się między użytkownikami

Kluczową strategią Instagramu, przekładającą się na rozwój marki, jest tworzenie estetycznego i łatwego w odbiorze contentu, który nie tylko spotka się z pozytywnym oddźwiękiem wśród odbiorców, ale także zachęci ich do interakcji z marką i dzielenia się informacjami o niej z innymi użytkownikami. Idealny post na Instagramie musi zawierać dwa elementy – estetyczne zdjęcie oraz interesującą treść.

  • Piękne zdjęcie

Wybierz zdjęcie, które opowiada jakąś historię oraz wywołuje emocje. Charakter zdjęcia zależy, oczywiście, od branży, w jakiej działasz, jednak staraj się czasami wyjść poza nią. Nieustanne mówienie tylko i wyłącznie o sobie, o swoich usługach czy produktach spotyka się w mediach społecznościowych z niechęcią. Bądź również świadomy niebezpieczeństwa kopiowania. Jeśli nie załączasz swojego zdjęcia, poproś autora o pozwolenie na jego wykorzystanie lub posłuż się stronami z darmowymi zasobami fotograficznymi.

  • Zachęcający tekst

Choć nie ma konieczności uzupełniania postów na Instagramie o tekst, to jednak niekiedy samo zdjęcie wydaje się niewystarczające. Treść może zawierać intrygujące pytanie lub motywujący cytat, istotne jest także, by komunikat był wizualnie atrakcyjny. Ważne, aby treść poruszyła odbiorcę, wzbudziła w nim emocje. Użytkownicy chętniej dzielą się komunikatem, który silnie ich pobudza, rozśmiesza, wzrusza czy zmusza do refleksji. Tekst emocjonalnie neutralny nie ma takiego rezonansu.

Trzeba mieć na uwadze i to, aby każde zdjęcie z wpisanym w nim tekstem opatrzone zostało logo firmy. Ten, wydawać by się mogło, niezbyt znaczący element, buduje wśród użytkowników świadomość marki oraz pomaga w rozprzestrzenianiu instagramowego contentu na innych platformach.

Sprzyjaj społeczności zaangażowanych odbiorców

Zaangażowanie użytkowników może przybierać różne formy, to między innymi dzielenie się Twoim contentem i interakcja z nim. Aby to zaangażowanie zwiększyć, warto znać działające w tym kierunku taktyki.

  • Uaktywniaj się przy największym ruchu odbiorców

Pewnie nieraz opublikowałeś coś w mediach społecznościowych, będąc pewnym dużego odzewu ze strony użytkowników. Rzeczywistość okazała się jednak inna – cisza w eterze. Nikt nie polubił postu, nikt go nie skomentował i nie udostępnił. Przyczyna takiego stanu rzeczy wcale nie musiała leżeć w nieatrakcyjności wpisu, ale w tym, że podzieliłeś się nim w złym czasie.

Aby uniknąć w przyszłości podobnej sytuacji, skorzystaj z narzędzi do śledzenia aktualnej obecności użytkowników na swoim koncie. Dzięki temu będziesz mógł opublikować post w momencie, gdy większość Twoich odbiorców jest dostępna online. Uchwycisz tym samym najlepsze przedziały czasowe dla harmonogramu swoich wpisów.

  • Nie bój się prosić

Dla wielu firm rozpoczynających swoją przygodę z Instagramem frustrujące jest, gdy użytkownicy nie interesują się publikowanymi zdjęciami. Wydaje się to oczywiste i banalnie proste, ale czasami wystarczy wystąpić do odbiorców z prośbą o ich zaangażowanie. Można to zrobić w oryginalny sposób, zamieszczając prośbę w opisie zdjęcia lub wyodrębniając ją w samym zdjęciu.

Instagram jest platformą społecznościową o niezwykłym potencjale dla biznesu, bez względu na to, w jakiej branży działa firma. Wykorzystany strategicznie, a więc z rozmysłem, pomysłem i odpowiednią taktyką, będzie mieć istotny wpływ na zasięg Twojej firmy, świadomość marki wśród odbiorców i ostatecznie wpłynie na przychody Twojego biznesu.

Maksymilian Śleziak
W branży internetowej od 10 lat. W miniCRM odpowiedzialny za rozwój aplikacji i działania promocyjne. Prywatnie interesuje się kolarstwem górskim i sprzętem Apple.

Dlaczego warto przetestować miniCRM?

600+

Firm codziennie
loguje się do miniCRM

95%

Klientów poleca
nas swoim znajomym