Maksymilian Śleziak • Porady

O znaczeniu serwisu Instagram w promocji własnego biznesu pisaliśmy w tym poście, zachęcamy do jego lektury. Dziś chcemy Wam dostarczyć kilkunastu praktycznych wskazówek na temat tego, w jaki sposób zdobywać kolejnych obserwujących nasze konto i zyskiwać coraz więcej polubień contentu publikowanego na Instagramie. Rady zawarte w tym poście to prawdziwa kopalnia dobrych pomysłów.

Publikacja we właściwym czasie

Zanim podzielisz się treścią na Instagramie, musisz pamiętać o dwóch rzeczach – o strefie czasowej Twoich obserwatorów i czasie, w jakim najczęściej odwiedzają oni serwis. Większość użytkowników Instagramu loguje się na swoje konto w godzinach porannych i wieczornych oraz w drodze powrotnej do domu, z pracy lub ze szkoły. Według licznych analiz najlepszym dniem do publikowania zdjęć na Instragramie jest środa, pomiędzy godziną 17 a 18. Patrząc z perspektywy biznesu, bo o takie przeznaczenie wspomnianego serwisu nam tu chodzi, najmniej korzystnym momentem dodawania zdjęć na Instagramie jest środek nocy. Dlaczego? Z prostego powodu. Treść zamieszczana w serwisie już po 4 godzinach traci na swojej aktualności, „przysypana” zostaje kolejnymi postami innych obserwujących. Publikuj zatem treść na Instagramie w takim momencie, w którym masz pewność, że Twoi odbiorcy mają przerwę i sprawdzają swoje instagramowe konta. Myśl o najbardziej prawdopodobnym czasie wolnym swoich użytkowników, uwzględniając przy tym ich kraj zamieszkania, czyli strefę czasową, i właśnie wtedy dziel się z nimi własnym contentem.

Popularne i odpowiednie hashtagi

W zależności od tego, w jakiej branży działasz, staraj się używać popularnych dla niej instagramowych hashtagów, które sprawią, że Twoje zdjęcia zyskają większą widoczność. Nie wiesz, jakich hashtagów użyć? Pomocny będzie jak zawsze wujek Google, wyszukiwarka ułatwi Ci ich znalezienie. Ale nie przesadzaj też w liczbie hashtagów, postaraj się, aby pod zdjęciem było 1-3 istotnych i jak najbardziej trafnych znaczników.

Podpis w formie pytania

Podpis pod zdjęciem w formie pytania to świetny sposób na zyskanie większej liczby lajków oraz zachęta dla obserwujących do pozostawienia komentarza.

Konkursowa zachęta

Odkąd Instagram zyskał na popularności, jednym z najbardziej efektywnych sposobów na rozbudzenie zainteresowania wśród swoich użytkowników i zyskanie nowej rzeszy obserwujących dla własnego biznesu jest przeprowadzenie konkursu na swoim koncie. Zasada ta dotyczy zresztą każdego rodzaju społecznościowego medium.

Zapowiedź nowości

Jeśli Twoja firma wprowadza w najbliższym czasie nową usługę, funkcjonalność czy nowy produkt, możesz użyć Instagramu, aby podzielić się z użytkownikami tą nowiną. Pokaż zdjęcie produktu, który niebawem ma się ukazać, lub zrzut ekranu z nową funkcjonalnością systemu, który jest flagową usługą Twojej firmy. Tego typu content zaciekawi obserwujących, skłoni ich do częstszej obserwacji Twojego instagramowego konta, a Tobie pomoże powiększyć grono zainteresowanych i zdobyć większą liczbę lajków.

Szczerość i spontaniczność

Niech Twoje instagramowe konto będzie czymś w rodzaju „od kuchni” migawką z prawdziwego firmowego życia, galerią spontaniczną i niewystylizowaną. Zdjęcia idealne, wyretuszowane, „na wysoki połysk” przeznacz na stronę internetową lub reklamę, Instagram nie jest dla nich dobrym miejscem. W serwisie użytkownicy chcą oglądać zdjęcia niewyedytowane i jak najbardziej prawdziwe. Pokaż Twoich pracowników podczas wykonywania codziennych obowiązków, to pozwoli Tobie i Twojej marce stać się bardziej wiarygodnymi dla obserwujących Cię użytkowników, czyli realnych i potencjalnych klientów. Pamiętaj też o tym, że zdjęcia, które zamieszczasz na Instagramie, nie muszą być za każdym razem podporządkowane celom marketingowym, dziel się nimi po prostu dla zabawy, z czystej przyjemności. Właśnie tego typu zdjęcia zjednują w serwisie najszersze grono odbiorców. Ideą Instagramu jest bowiem przede wszystkim rozrywka.

Przydatne aplikacje

Instagram, co już powiedzieliśmy, nie lubi wystylizowanych i perfekcyjnych zdjęć, ale oryginalne już bardzo. W tym celu można skorzystać z wielu aplikacji, często zupełnie darmowych. Za ich pomocą można wzbogacić nieco zdjęcie przed jego publikacją w serwisie, tworząc np. z kilku zdjęć kolaż, wstawiając zdjęcie w ulubioną ramkę czy dostosowując takie jego parametry, jak jasność i kontrast.

Wideo zamiast zdjęcia

Publikacja wideo w miejsce tradycyjnego zdjęcia to doskonały sposób na zainteresowanie obserwujących swoją marką. W jakich przypadkach firma powinna wykorzystywać instagramowe wideo, kiedy będzie to najlepsze rozwiązanie? Gdy chcemy zwrócić uwagę użytkowników na dany produkt, gdy chcemy opowiedzieć jakąś historię, rozbawić lub przekazać odbiorcy pewną wartość.

Instagramowe sławy

Serwis zdjęciowy posiada wiele instagramowych celebrytów, czyli takich użytkowników, którzy posiadają niezliczoną ilość obserwujących. Osoby te mają tak duże oddziaływanie w serwisie, że po publikacji zdjęcia, zaledwie w ciągu minuty potrafią zdobyć tysiące lajków i setki komentarzy. Postaraj się dotrzeć do tych osób, na pewno w Twojej branży jest kilku tego typu instagramowych celebrytów, i poproś ich o wzmiankę o Twoim produkcie pod zdjęciami, jakie publikują. A jeśli odkryłeś, że jeden z wpływowych użytkowników Instagramu wspomniał o Twojej firmie, nie pytając Cię o to – dotrzyj do niego i podziękuj mu. To pomoże Twojej marce nawiązać kontakty z ludźmi mającymi posłuch w świecie wirtualnym. Wsparcie tego typu użytkowników serwisu pomoże Ci także zwiększyć liczbę obserwujących.

Okaż swoją sympatię względem użytkowników

W jaki sposób możesz to zrobić? Np. udostępniając na swoim koncie zdjęcia obserwujących, którzy fotografują się z Twoim produktem. Zachęcasz tym samym innych użytkowników do tagowania ich zdjęć z wykorzystaniem hashtaga Twojej marki w nadziei, że to ich zdjęcie będzie kolejnym wyróżnionym, jakie pojawi się na Twoim firmowym koncie.

Instagramowa biografia

Nie lekceważ znaczenia swojej firmowej biografii. Wykorzystaj przeznaczone na nią miejsce, aby zachęcić użytkowników do odwiedzenia strony internetowej Twojego biznesu lub wyróżnić ważne linki. Firmowa biografia czy też krótka wzmianka o marce odgrywają ważną rolę głównie w przypadku użytkowników, którzy odwiedzają Twoje konto po raz pierwszy i nie znają Twojej firmy. Na podstawie biogramu mogą oni bowiem podjąć decyzję o tym, czy chcą Cię obserwować, czy też nie.

Nie zapominaj o tym, że Ty sam możesz szukać nowych użytkowników i firm, którzy Cię zainteresują i których chciałbyś obserwować. To relacja dwustronna. W wolnej chwili zapraszamy Cię do odwiedzenia naszego miniCRM-owego konta na Instagramie, być może będzie ono dla Ciebie inspiracją. A jak już odwiedzisz nas na Instagramie, to kolejnym krokiem niech będzie przetestowanie naszej aplikacji. Zarejestruj się za darmo i sprawdź wszystkie możliwości miniCRM-u.

Maksymilian Śleziak
W branży internetowej od 10 lat. W miniCRM odpowiedzialny za rozwój aplikacji i działania promocyjne. Prywatnie interesuje się kolarstwem górskim i sprzętem Apple.

Dlaczego warto przetestować miniCRM?

600+

Firm codziennie
loguje się do miniCRM

95%

Klientów poleca
nas swoim znajomym