Maksymilian Śleziak • Porady

Napisanie wartościowego tekstu na blogu firmowym to połowa sukcesu, dobrze by było, aby ktoś go jeszcze czytał. W rozpowszechnianiu ważnego dla marki contentu nieocenioną pomocą są media społecznościowe. Promując treści, budują wizerunek firmy i zyskują dla niej nowych odbiorców. Nie wystarczy jednak dodać post reklamujący content stworzony przez markę i w dodatku robić to w zupełnie przypadkowym czasie, to zdecydowanie za mało, a w zasadzie nic. Kampania marketingowa prowadzona w social media musi być realizowana w sposób świadomy i powinna być określona poprzez ścisły plan działania. Harmonogram publikacji postów odgrywa w tym przypadku podstawową rolę.

Czynniki zewnętrzne

Jaki jest najlepszy czas publikacji postów na Twoim firmowym koncie w mediach społecznościowych? Na to pytanie nie ma jednej, idealnej odpowiedzi. Jedno jest pewne – nie wystarczy opublikować post z treścią wtedy, gdy tylko masz na to ochotę, ale nie ma również jednego, najlepszego momentu publikacji dla wszystkich rodzajów kanałów społecznościowych. Od czego zatem zależy czas i częstotliwość „ujawniania się” z własnym contentem w social media? Oto najważniejsze czynniki:

  • rodzaj wybranego kanału społecznościowego, np. Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Instagram, Google+
  • rodzaj branży, w jakiej działasz
  • sposób, w jaki Twoi odbiorcy komunikują się z danym kanałem społecznościowym
  • cele, jakie chcesz osiągnąć: polubienia, udostępnienia, komentowanie, zwiększenie ruchu na stronie firmowej
  • region zamieszkania Twoich docelowych odbiorców
  • charakter posta – czy jest utrzymany w poważnym lub w śmiesznym stylu
  • indywidualne możliwości w publikowaniu postów – ile realnie czasu możesz na to przeznaczyć
  • liczba wpisów, która nie zmęczy Twoich odbiorców
  • dane statystyczne generowane przez narzędzia pomagające automatyzować publikację w social media

Najlepsze dni do publikowania

Wszystkie informacje dotyczące optymalnego czasu publikacji postów w mediach społecznościowych, podawane w rozmaitych badaniach i opracowaniach, nie są wyssane z palca. Opierają się w dużej mierze na szczegółowej analizie danych statystycznych generowanych przez odpowiednie narzędzia automatyzujące cały proces kampanii marketingowych prowadzonych w social media. Do tego trzeba również dodać wiedzę o charakterze społecznym – o tym, w jaki sposób odbiorcy mediów społecznościowych pracują, jakie dni tygodnia sprzyjają ich lepszemu czy gorszemu samopoczuciu. Może się to wydawać mało znaczące, ale taka wiedza naprawdę jest niezwykle przydatna i w ogólnym rozrachunku zebrane informacje są jak najbardziej logiczne i mają niebagatelne znaczenie dla celów marketingowych.

  1. Facebook – użytkownicy korzystają z Facebooka zarówno w pracy, jak i w domu. Najlepszym czasem do publikowania na nim postów są weekendy (pomiędzy południem a godziną 13), środy (w godzinach 15-16) oraz czwartki i piątki (pomiędzy godzinami 13-16). Nie warto publikować postów na tym kanale w weekendy przed 8 rano, a także po 20 – jest duże prawdopodobieństwo, że ich popularność będzie wówczas znikoma. Z czego wynika tak duże zainteresowanie Facebookiem w drugiej połowie tygodnia? Eksperci twierdzą, że im bliżej weekendu, tym ludzie są szczęśliwsi, dlatego np. w piątki warto publikować posty o śmiesznym i optymistycznym wydźwięku, tak aby dostosować je do nastroju odbiorców.
  2. Twitter – wykorzystywany jest, podobnie jak Facebook, zarówno w domu, jak i w miejscu pracy, jednak najczęściej podczas przerw lub np. dojazdu do pracy. Najlepszym momentem do publikowania twittów jest cały roboczy tydzień, od poniedziałku do piątku (pomiędzy południem a godziną 15), a także dodatkowo w środy (w godzinach 17-18).
  3. LinkedIn – z racji tego, że kanał ten wykorzystywany jest głównie w celach zawodowych, najczęściej używa się go w tygodniu roboczym, w godzinach pracy – przed jej rozpoczęciem lub zaraz przed jej zakończeniem. W jakie dni tygodnia najlepiej na nim publikować? We wtorki, środy i czwartki. Jakie godziny są optymalne? 7.30-8.30, południe oraz 17-18. Dlaczego LinkedIn jest mało popularny w poniedziałki i w piątki? Ponieważ ludzie na początku tygodnia najczęściej odrabiają zaległości sprzed weekendu, a w piątki myślą już o weekendzie i niejednokrotnie wcześniej wychodzą z pracy. Nie zaleca się także publikowania postów na kanale LinkedIn w godzinach nocnych.
  4. Instagram – kanał stworzony z przeznaczeniem na urządzenia mobilne, częściej wykorzystywany w czasie wolnym aniżeli podczas godzin pracy. Najlepiej dodawać posty na Instagramie od poniedziałku do czwartku w dowolnych godzinach, z wyjątkiem godziny 15-16.
  5. Pinterest – główną grupą docelową tego kanału są panie i najlepszym momentem do ujawniania się na nim są godziny wieczorne oraz nocne, z głównym naciskiem na piątek i sobotę.

Trzeba mieć na uwadze, że podane dni i godziny popularności danego medium społecznościowego mają w sobie duże prawdopodobieństwo, ale nie są niezmienne. Warto samemu sprawdzić zaangażowanie odbiorców i ich zainteresowanie postami, testując różne dni tygodnia i godziny. Dzięki temu można przeanalizować najlepsze momenty dla publikacji i ustalić swój indywidualny plan działania.

„Nie” dla jednorazowości

Publikowanie postów w optymalnym momencie to jedna sprawa. Druga to częstotliwość, z jaką to robisz. Nie można poprzestać na jednorazowej publikacji. Kampania w mediach społecznościowych musi być długotrwała. Co to oznacza? Chodzi o wielokrotne promowanie contentu stworzonego przez Twoją firmę. Trzeba regularnie przypominać o sobie odbiorcom, dzięki czemu Twoja treść będzie wciąż aktualna, Twoja marka widoczna, a Ty sam zyskasz nowych użytkowników, którzy początkowo mogli przeoczyć udostępniony przez Ciebie content. To przeoczenie jest tu kluczowe. Posty na niektórych kanałach społecznościowych mają bowiem albo ograniczony zasięg, albo szybko tracą na aktualności, jak to ma miejsce np. na Twitterze. Dlatego co jakiś czas należy wracać do opublikowanej treści. Częstotliwość ta zależy, oczywiście, od charakteru medium. Na Twitterze, gdzie twitty żyją jedynie kilka minut, ustępując miejsca kolejnym, warto publikować nawet kilka razy dziennie. Dziel się swoim contentem w mediach społecznościowych bezpośrednio po opublikowaniu treści na blogu, przypomnij o nim jeszcze raz w ten sam dzień, w tym samym tygodniu, następnie w tym samym miesiącu itp. Jeśli jednak zapomnisz o dodaniu posta, nie nadrabiaj za jednym razem wszystkich zaległości – ryzykujesz zmęczeniem odbiorców i spadkiem ich zainteresowania. Pamiętaj jednak, aby post odnoszący się do tego samego contentu za każdym razem miał inną wersję. Odwołaj się np. do innej jego myśli, zwróć uwagę odbiorców na inny aspekt publikacji, zadaj pytanie.

Aby udzielać się w social media, nie wystarczy jedynie promować na swoim firmowym koncie tworzony przez własną markę content. Przyjmuje się, że 30% zawartości danego konta powinna stanowić treść reklamująca bloga firmowego czy stronę. Reszta to udostępniana przez Ciebie treść o wartości naddanej – wszelkie ciekawe i wartościowe pod względem merytorycznym materiały, które zainteresują Twoich odbiorców. Treści takie pomagają zwiększyć aktywność użytkowników, ponieważ nierzadko pobudzają do dyskusji, ochoczego komentowania i dalszego udostępniania. A Ty sam, jako sprawca tej aktywności, bierzesz w tym wszystkim udział, zyskując na autentyczności.

Maksymilian Śleziak
W branży internetowej od 10 lat. W miniCRM odpowiedzialny za rozwój aplikacji i działania promocyjne. Prywatnie interesuje się kolarstwem górskim i sprzętem Apple.

Dlaczego warto przetestować miniCRM?

600+

Firm codziennie
loguje się do miniCRM

95%

Klientów poleca
nas swoim znajomym