Maksymilian Śleziak • Porady

Prowadząc firmę dbamy o to, jak odbierana jest przez potencjalnych i obecnych klientów. Chcemy być postrzegani jako godni zaufania specjaliści w swojej dziedzinie, dbający o profesjonalną obsługę klienta. Jednak to, jak odbierana jest nasza firma, to nie wszystko. Równie istotne jest, jak ludzie postrzegają nas samych. Niestety wielu przedsiębiorców o tym zapomina i nie dba o odpowiednie kreowanie swojej marki osobistej.

Od czego zacząć?

W kreowaniu marki osobistej nie ma miejsca na fałsz – klienci, współpracownicy czy partnerzy biznesowi od razu go wyczują. Wizerunek należy budować w oparciu o naszą wiedzę, doświadczenie i styl bycia, a nie o to, co się dobrze „sprzedaje”. To oczywiste, że chcemy być postrzegani jako eksperci i tak będziemy się przedstawiać. Ale tylko pod warunkiem, że faktycznie tymi ekspertami jesteśmy. Jeżeli w jakiejś dziedzinie brakuje nam doświadczenia, lepiej nie przypisujmy sobie zbyt wiele. Rynek szybko zweryfikuje, czy rzeczywiście jesteśmy tak dobrzy, jak twierdzimy. Jeżeli okaże się, że budując markę osobistą przekoloryzowaliśmy rzeczywistość, możemy stracić coś niezwykle ważnego – reputację. Pamiętajmy, że nieprzychylne opinie rozprzestrzeniają się dużo szybciej niż te dobre i znacznie bardziej utrwalają się w świadomości odbiorców.

Jak budować?

Oczywiście kreowanie marki osobistej obejmuje wiele aspektów – łącznie z tym, jak się prezentujemy i zachowujemy. Sposób ubierania się definiuje nasz zawód, ale też okazja. Od przedstawiciela branży kreatywnej czy IT nikt nie będzie wymagał pełnego garnituru na co dzień. Ale już idąc na spotkanie z klientem czy ważnym kontrahentem należy ubrać się adekwatnie do sytuacji. Z kolei pracując w sektorze bankowym musimy dbać o formalny wygląd cały czas. Na to jak jesteśmy postrzegani wpływają nawet najdrobniejsze szczegóły, takie jak wizytówki czy nawet sposób pisania maili. Potężnym narzędziem, przydatnym podczas budowania marki osobistej jest oczywiście Internet. Niestety obecność w mediach społecznościowych może nam równie łatwo zaszkodzić co pomóc. Posiadając konto na Facebooku powinniśmy zastanowić się, zanim coś opublikujemy i pilnować ustawień prywatności naszych postów. Zdjęcia z imprezy, które w gronie znajomych mogą wydawać się zabawne, w oczach potencjalnych klientów czy partnerów nas skompromitują. Nie bójmy się za to publikowania treści związanych z naszą branżą – pokażą one, że nie traktujemy pracy tylko jako zła koniecznego, ale interesujemy się nią także prywatnie. Warto zadbać o obecność w serwisach typu LinkedIn, GoldenLine i Twitter. Miejscem, w którym możemy wyrazić swoją opinię na różne tematy kreować ekspercki wizerunek powinien być blog lub własna strona internetowa. Ważnym elementem jest też wyrażanie swojej opinii poprzez komentowanie treści publikowanych przez innych oraz monitorowanie  i reagowanie na komentarze dotyczące naszych publikacji.

Maksymilian Śleziak
W branży internetowej od 10 lat. W miniCRM odpowiedzialny za rozwój aplikacji i działania promocyjne. Prywatnie interesuje się kolarstwem górskim i sprzętem Apple.

Dlaczego warto przetestować miniCRM?

600+

Firm codziennie
loguje się do miniCRM

95%

Klientów poleca
nas swoim znajomym