Czy tego chcesz, czy nie, twój komunikat prasowy ma sporą konkurencję. Dziennikarze potwierdzają, że na ich skrzynkę e-mailową codziennie przychodzi kilkaset komunikatów. Około 95% z nich od razu ląduje w koszu. Jak tego uniknąć?
1. Temat
Komunikat prasowy jest o czymś -to jasne. Najczęściej dotyczy tego, co dla danej firmy jest istotne. Trzeba jednak pamiętać, że komunikat jest skierowany do czytelników i to w nich ma wzbudzić zainteresowanie. Zadaj sobie pytanie, czy to, co chcesz im zaprezentować, ma dla nich znaczenie. Jeśli nie, komunikat wyląduje w koszu. Żaden szanujący się dziennikarz nie opublikuje czegoś, co nie spotka się z aprobatą jego czytelników.
2. Grupa docelowa
Jest nierozerwalnie powiązana z punktem pierwszym. To, co dla jednych jest interesujące, dla innych jest kompletnie niezrozumiałe. Jeśli wyślesz swój komunikat dotyczący najnowszej aplikacji internetowej do redakcji magazynu piszącego o modzie, wyląduje on w koszu. Nie ma dyskusji, musisz dopasować komunikat do odbiorcy i do medium, w którym ma się pojawić. Po to właśnie powstały media branżowe.
3. Tytuł
Tu zaczynają się schody. Z jednej strony ma być oryginalny, chwytliwy i przyciągać uwagę. Z drugiej strony powinien mówić, o czym tekst jest. Wychodzi na to, że najwięcej uwagi trzeba poświęcić właśnie jemu. Tak, tak i jeszcze raz tak. Jeśli dziennikarz po przeczytaniu tytułu nie zainteresuje się komunikatem, ląduje on w koszu. Tak jak ty oceniasz książkę po okładce (chociaż wiesz, że nie powinieneś), tak dziennikarz ocenia komunikat prasowy po tytule.
4. Treść i budowa
Zacznijmy od budowy. Oprócz już wspomnianego tytułu powinien pojawić się lead, czyli 2-3 zdania, które pomogą zrozumieć, o co nam tak naprawdę chodzi. Lead oprócz podania informacji, które są istotne, powinien być jeszcze ciekawy. Zazwyczaj, jeśli dziennikarz już poświęci swój cenny czas na przeczytanie komunikatu, skupia się na leadzie. Jeśli w nim nie znajdzie nic interesującego, tekst ląduje w koszu.
W dalszych akapitach podajemy istotne fakty. Jest to tzw. zasada odwróconej piramidy, czyli najważniejsze informacje są podane na samym początku tekstu.
- Co się stało?
- Gdzie się stało?
- Jak i dlaczego się stało?
Potem jest miejsce na dodanie informacji uzupełniających, w tym informacji o firmie i specyfice branży. Wszystko prosto i zrozumiale, tak, żeby czytelnik zrozumiał. Dobry komunikat nie powinien przekraczać 2 stron. Powinien być napisany tak, żeby po ewentualnym skróceniu przez redakcję, zachował swój sens. Musi być poprawny. Każdy z nas jest leniem- ja, ty, pani z biura i dziennikarz, który dostał twój komunikat. Jeśli będzie musiał po tobie poprawić tekst, z pewnością wyrzuci go do kosza.
5. Komunikat prasowy to nie reklama
Mogę ci obiecać, że jeśli w swoim tekście umieścisz sformułowania:
to twój komunikat wyląduje w koszu. Zginie razem z innymi, źle napisanymi notatkami. Dlatego:
- pisz obiektywnie
- pisz w 3 osobie
- nie używaj wyrażeń wartościujących. Oprócz komunikatu wyślij także swoje dane kontaktowe. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że jeśli komunikat zainteresuje dziennikarza, zechce się on z tobą skontaktować. Ułatw mu to.
Szybkie podsumowanie – Jak pisać prasówkę?
Temat informacyjny
Chcąc stworzyć informację prasową, wybierajmy zawsze interesujący temat, czyli taki, który w jak największym stopniu zaciekawi odbiorców. Komunikat ma przede wszystkim informować, w żadnym wypadku nie może być on reklamą danej firmy czy usługi. Przekaz powinien być obiektywny oraz rzetelny. Jego uwiarygodnieniu służyć będzie powoływanie się na wypowiedzi ekspertów oraz opieranie się na danych statystycznych.
Zachęcający tytuł – minimum słów, maksimum treści
To od tytułu, czyli najważniejszego nagłówka zależy, czy komunikat w ogóle zostanie opublikowany. Powinien być on tak skonstruowany, aby na jego podstawie dziennikarz-odbiorca wiedział, czego tak naprawdę informacja prasowa dotyczy. Tytuł to kwintesencja treści całego komunikatu. Jednak w parze ze skondensowaniem znaczenia musi iść jednocześnie zwięzłość tytułu, co jest sprawą niełatwą.
Hierarchizacja treści
Zawarte w komunikacie prasowym informacje winny się układać od najważniejszych do drugorzędnych, od ogólnych do szczegółowych. Początek prasówki musi odpowiadać na najistotniejsze pytania, czyli: kto? co? kiedy? gdzie? jak? dlaczego? W dalszej części komunikatu rozbudowuje się informację o kolejne detale. Ważne, aby prasówka nie miała więcej niż dwie strony.
Estetyka też jest ważna
Zwróć uwagę na techniczno-językową stronę swojej prasówki. Używaj języka łatwego w odbiorze, dzięki temu trafisz do szerszej grupy adresatów. Nie zapominaj również o przejrzystości tekstu, stosuj nagłówki, podtytuły, śródtytuły, wypunktowania. Pamiętaj, że komunikat prasowy musi zawierać obowiązkowe elementy, takie jak nagłówek (tu wpisz nazwę firmy, o której produkcie lub usłudze piszesz, tytuł prasówki oraz datę), lead (akapit będący streszczeniem całego komunikatu, tu znajdują się odpowiedzi na najważniejsze pytania), rozwinięcie (rozbudowanie informacji zawartych w leadzie), dane o firmie, której dotyczy prasówka, i wreszcie kontakt do autora komunikatu bądź agencji, na której polecenie on działa.
Spełniając powyższe wymogi poprawnie napisanej informacji prasowej, mamy gwarancję, że nasz komunikat spotka się z zainteresowaniem mediów i zostanie podany do wiadomości publicznej.
Przykłady prasówek, jakie przygotowujemy dla miniCRM można znaleźć tutaj: minicrm.pl/media
Dlaczego warto przetestować miniCRM?
Firm codziennie
loguje się do miniCRM
Klientów poleca
nas swoim znajomym