Maksymilian Śleziak • Porady

polecenia

Rekomendowanie Twojej firmy przez zadowolonych klientów, dzielenie się pozytywnymi o niej opiniami może w znaczny sposób powiększyć grono nowych usługobiorców. Jednak na pozytywne referencje trzeba sobie zasłużyć, a nawet jeżeli spełniasz oczekiwania klientów, to oni zapominają o tym, aby polecić Cię swoim znajomym. W Twoim interesie jest ich prawidłowo nakierować na to, by pamiętali o podzieleniu się z innymi swoją opinią o Tobie.

Wszystko zależy od Ciebie

Żaden z klientów nie wystawi Ci pozytywnych referencji, jeżeli świadczone przez Ciebie usługi bądź sprzedawane towary będą na jakościowo niskim poziomie. Zaufanie do produktu oraz firmy jako grupy ludzi, miła współpraca z przedsiębiorstwem oraz wynikająca z niej satysfakcja to pierwszy krok do tego, abyś mógł liczyć na dobrą opinię klienta. Oferuj towar bądź usługę bez zbędnego naciągania rzeczywistości w celu zwiększenia swojego zysku. Pamiętaj, że masz przed sobą świadomego klienta i on oczekuje od Ciebie wiarygodności. Tylko w taki sposób nabierze do Twojej firmy zaufania. Bądź rzetelny we wszystkich swoich działaniach, zwracaj uwagę na szczegóły, wywiązuj się z najdrobniejszych obietnic – klient o nich pamięta. Zaprezentuj się swoim usługobiorcom z jak najlepszej strony, dotrzymuj terminów, szybko reaguj na zgłaszane przez klientów problemy, oferuj im pomoc, tak, by widzieli Twoje zaangażowanie, bądź dla nich uprzejmy.

Przypomnij o sobie swoim klientom

Nawet jeżeli jako firma działasz bez zarzutu, a klienci chwalą współpracę z Tobą, to bywa i tak, że nie zbierasz zbyt wielu pozytywnych opinii, bo najzwyczajniej usługobiorcy zapominają o zarekomendowaniu Twoich usług i produktów. Nie zwlekaj zatem i przypomnij im o tym. Wysyłaj do klientów ankiety z pytaniami o ich opinię. Nie bój się również pytać bezpośrednio o to, czy są zadowoleni ze współpracy z Twoją firmą. Proś w mailach o ich opinię, uzasadniając, że pomoże ona innym klientom skorzystać z Twojej oferty. A jeśli klient będzie chciał Cię zarekomendować, daj mu wszystkie niezbędne informacje o firmie, pomocne będą tutaj wizytówki, broszury czy ulotki.

Wystawienie pozytywnej opinii o Twojej firmie przez zadowolonego klienta jest etapem wieńczącym proces sprzedaży towaru bądź usługi. Może stać się jednocześnie początkiem współpracy z nowym klientem, zachęconym przez wystawioną rekomendację.

Maksymilian Śleziak
W branży internetowej od 10 lat. W miniCRM odpowiedzialny za rozwój aplikacji i działania promocyjne. Prywatnie interesuje się kolarstwem górskim i sprzętem Apple.

Dlaczego warto przetestować miniCRM?

600+

Firm codziennie
loguje się do miniCRM

95%

Klientów poleca
nas swoim znajomym