Maksymilian Śleziak • Nowości

Małe firmy generują 21% polskiego PKB. Liczba ta nie jest zbyt powalająca porównując ją do dużych podmiotów gospodarczych generujących przyrost na poziomie 46%. Mimo to rynek małych przedsiębiorstw dla producentów CRMów jest atrakcyjny.

Twórcy aplikacji CRM prześcigają się w oferowanych funkcjonalnościach. Mimo tego nie ma rynku jednego rozwiązania, które okazałoby się uniwersalne. Nietrudno w sieci spotkać pytania “jaki CRM wybrać dla małej firmy?” lub “jaki CRM dla małej firmy polecacie?”. Odpowiedzi na te pytania pojawiają się z prędkością światła, jednak żadna nie przejawia pomocy w wyborze, lecz ma za zadanie sprzedanie danego rozwiązania. Przypomina to trochę sytuację, gdzie przedsiębiorca stoi na środku targowiska i obwieszcza swoje poszukiwania, a inni przekrzykują się jak mogą niczym z Dnia Świra Marka Koterskiego. Jaki CRM zatem wybrać dla małej firmy?

Jak to robić i na co zwracać uwagę?

Przede wszystkim należy przetestować dostępne rozwiązania na rynku po to, by oszacować który CRM odpowiada potrzebom firmy i branży. Małe przedsiębiorstwa zatrudniają 10 – 49 osób. Istotne jest by CRM posiadał możliwość realizacji zadań przez większą liczbę osób. Należy również zwrócić uwagę na funkcję  przesyłania dokumentów pomiędzy pracownikami i zamieszczanie na bieżąco notatek do danego zlecenia. Właściciel firmy musi wiedzieć jakie działania podejmowane są przez jego współpracowników, dlatego konieczne jest by aplikacja posiadała przejrzystą historię działań. CRM powinien być dostępny z każdego miejsca na ziemi i w każdej chwili. Wszystko po to, by w momencie podejmowania ważnych rozmów lub przebywania poza biurem informacje na temat danego klienta były zawsze pod ręką. Dlatego rozglądając się za CRMem szczególnie należy zwrócić na te wykorzystujące model chmury.

Każda mała firma korzystająca z CRMu podczas testowania powinna zwrócić uwagę na jego działanie – czy przechodzenie pomiędzy funkcjonalnościami przebiega płynnie oraz jak sprawuje się aplikacja na tablecie i smartfonie. Warto także wysłać maila do wsparcia technicznego. Odpowiedź, a dokładnie czas w jakim się pojawi zasugeruje podejście twórców do użytkowników i czas ich reakcji na zgłaszany problem. Nie ma co ukrywać, że dla małego przedsiębiorstwa istotna jest także cena. Warto zatem zapoznać się z polityką cenową danej aplikacji CRM. Należy tylko pamiętać, że warto przy wersji abonamentowej zapytać dostawcę o możliwość zapłacenia z góry. Można wtedy liczyć na interesujące rabaty, co w końcowym rozrachunku staje się najbardziej opłacalną formą zapłaty.

Test i weryfikacja

Jaki CRM wybrać dla małej firmy? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Trzeba testować i weryfikować dane rozwiązanie. Nie ma nic gorszego niż nieprzemyślane decyzje.  W przypadku CRMów może się to okazać bardzo kosztowne.

Maksymilian Śleziak
W branży internetowej od 10 lat. W miniCRM odpowiedzialny za rozwój aplikacji i działania promocyjne. Prywatnie interesuje się kolarstwem górskim i sprzętem Apple.

Dlaczego warto przetestować miniCRM?

600+

Firm codziennie
loguje się do miniCRM

95%

Klientów poleca
nas swoim znajomym