Maksymilian Śleziak • Porady

Nawet jeżeli jako copywriter piszesz teksty z prawdziwej pasji i interesujesz się tematami, które poruszasz w artykułach, to nieustannie możesz mieć problem z regularnym wymyślaniem ważnych, ciekawych i godnych uwagi zagadnień. Zamiast czekać na inspirację, czyli być uzależnionym od czynnika zewnętrznego, sam musisz przejąć kontrolę nad sprawą. Tworzenie dobrego contentu, jak każda praca zawodowa i wszystkie inne obowiązki, wymaga właściwego podejścia, rzetelnych poszukiwań, planowania i następnie realizacji z myślą o obowiązujących terminach. Takie przygotowanie pomaga uniknąć blokady twórczej i przestojów w pracy.

Przyjazne środowisko pracy

Tworzenie sprzyjającego pracy twórczej, jaką niewątpliwie jest copywriting, środowiska to pierwszy krok do dobrego contentu. Optymalizowanie otoczenia, w jakim piszemy tekst, polega na generowaniu w sobie odpowiednich nawyków, a jednym z nich jest pozbywanie się z miejsca pracy wszystkich rzeczy, które rozpraszają naszą uwagę i spowalniają ukończenie procesu pisania. Każdy, oczywiście, ma swoje własne ulubione środowisko, w którym dobrze mu się pracuje. Niektórzy z nas lubią pisać w zupełnej ciszy, w zamkniętym pokoju, z kubkiem kawy na biurku, innym nie przeszkadzają dochodzące z zewnątrz odgłosy, dlatego chętnie wybierają do pracy np. kawiarnie czy przestrzeń typu open space. Niektórych pobudza do pisania muzyka, innych rozpraszają nawet dźwięki Mozarta. Znalezienie przyjaznego dla siebie środowiska pracy nastraja umysł do twórczego działania.

Harmonogram pisania

Prawda jest taka, że jeżeli wykręcasz się od pisania brakiem czasu, to tak naprawdę praca ta nie jest dla Ciebie ważna. Bez względu na liczbę obowiązków, jeśli tylko pisanie sprawia nam przyjemność, bez trudu odnajdziemy w ciągu dnia choćby jedną godzinę, którą poświęcimy tylko i wyłącznie na tę czynność. Ale podczas tej godziny musimy być skoncentrowani jedynie na pisaniu lub przygotowywaniu się do niego. Jeśli prowadzisz blog, a akurat dziś wypada dzień, w którym nie musisz publikować żadnego wpisu, to i tak poświęć jakiś określony wycinek czasu do opracowania tekstu. Taka praktyka pozwoli Ci stać się lepszym twórcą, blogerem, copywriterem i sprawi, że nie odczujesz tego nieprzyjemnego „ciśnienia” związanego ze zbliżającym się terminem publikacji.

Uniwersalny plan

Jedną z najbardziej frustrujących kwestii w pracy copywritera czy bloggera jest uczucie zupełnej pustki umysłu. Nie wiemy, co napisać, każdy temat wydaje nam się trywialny, nieinteresujący. Dlatego też, na taką okoliczność, warto mieć w pogotowiu pewną ramę tematyczną. Chodzi o to, że np. do określonych dni tygodnia są przypisane konkretne kategorie tematów. Im ten szkielet tematyki będzie bardziej rozbudowany, tym mniej czasu stracisz na rozpoczynanie artykułu od zera. Taki powtarzający się plan pisania to także spore ułatwienie dla Twoich czytelników, ponieważ wiedzą oni, czego mogą się od Ciebie spodziewać. Dzięki temu możesz stać się dla nich autorytetem w swojej dziedzinie.

Konspekt na papierze

Gdy wybierzesz już temat, poświęć kilka minut na przygotowanie jego schematu, ale zrób to odręcznie, na papierze. Określ roboczy tytuł, wyróżnij kilka głównych myśli, które potem mogą stać się nagłówkami, a w ich ramach zanotuj parę wypunktowań, rozwinięć. Zapisz wszystkie przychodzące Ci do głowy myśli i pomysły, aby potem poświęcić jak najmniej czasu na napisanie gotowego już tekstu.

Wyznacz kurs pisania

Dobrym pomysłem jest napisanie początku tekstu i następnie przeczytanie tego, co wyszło spod naszego pióra (naszej klawiatury). Sprawdzimy wówczas, czy tekst zmierza w obranym przez nas kierunku. Jeśli nie, można rozpocząć od nowa, ale nie rezygnujemy z tego, co już napisaliśmy. Fragment ten zapisujemy w osobnym pliku – możemy go wykorzystać w dalszej części tego samego artykułu, postu lub umieścić go w innym naszym tekście.

Dopieszczenie gotowego tekstu

Ostatnie minuty przeznaczone na pisanie poświęć na dopracowanie tekstu, jego edycję, czyli tzw. dopieszczenie. Może znajdziesz w nim jakieś słabsze punkty wymagające udoskonalenia? Może trzeba uzupełnić niektóre akapity lub dodać linki do ważnych myśli? A na koniec obowiązkowo dopełnij tekst o przyciągającą uwagę grafikę.

A jeśli naprawdę nie jesteś w nastroju do pisania lub czujesz, że Twój mózg jest zablokowany, idź na długi spacer lub… stań na głowie. Dotlenienie i poprawa krążenia krwi faktycznie są w stanie otworzyć umysłowe zapory.

Wiesz już, jak stać się bardziej produktywnym copywriterem lub blogerem. Z produktywnością nierozerwalnie związana jest dobra organizacja czasu pracy, a co pomoże Ci w tym lepiej, jak nie nasz miniCRM? Zarejestruj się za darmo i skorzystaj z miesięcznego testu naszej aplikacji do zarządzania swoim małym biznesem.

Maksymilian Śleziak
W branży internetowej od 10 lat. W miniCRM odpowiedzialny za rozwój aplikacji i działania promocyjne. Prywatnie interesuje się kolarstwem górskim i sprzętem Apple.

Dlaczego warto przetestować miniCRM?

600+

Firm codziennie
loguje się do miniCRM

95%

Klientów poleca
nas swoim znajomym