E-commerce już od kilku lat jest jedną z lepiej rozwijających się branży nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Każdego roku pojawiają się nowe rozwiązania, które pozwalają na zwiększenie sprzedaży i nawiązanie bliskich relacji z klientami. Co będzie wiodącym trendem w 2018 roku? I jakie szanse wynikają w tego dla branży e-commerce?
Czego dowiesz się z tego wpisu?
• Jakie trendy będą miały znaczenie w 2018 roku?
• Jak wykorzystać wiodące trendy w swojej strategii marketingowej?
• Na co zwrócić uwagę, tworząc strategię na 2018 rok?
TL;DR
Personalizacja – pokaż klientowi, że jest ważny
Nie ma się co oszukiwać – tradycyjne przekazy reklamowe nie oddziałują na odbiorców tak, jak życzyliby sobie tego specjaliści od marketingu. Odbiorcy są zasypywani milionami informacji, a większość z nich ich nie interesuje. Dlatego wyzwaniem jest stworzenie takiego komunikatu, który nie tyle wywoła zainteresowanie odbiorcy, ile będzie go bezpośrednio dotyczyć i da mu konkretną wartość. Tutaj właśnie wkracza personalizacja – wiodący trend 2017 roku, który w 2018 dalej będzie na topie. Jak wykorzystać personalizację w swojej strategii? Warto uczyć się od dużych marek – np. Sephora stworzyła specjalną aplikację, która pomaga klientkom na dostosowanie do swojej skóry i urody odpowiednich kosmetyków. Dzięki temu na starcie zyskuje zaufanie kobiet, które często obawiają się, że stracą pieniądze, kupując nieodpowiednie produkty. Głównym celem personalizacji jest dostarczenie klientowi komunikatu: jesteś dla nas ważny. A to zawsze się sprawdza, dlatego wysyłając wiadomość, warto użyć imienia odbiorcy, na święta zadbać o złożenie mu życzeń, a w przypadku, gdy jakiś produkt szczególnie go interesuje, udzielić mu specjalnego rabatu.
Analityka internetowa i targetowanie – wsparcie dla personalizacji
Analityka internetowa oraz przetwarzanie danych, na podstawie których przewiduje się zachowania konsumenckie, to jeden z najszybciej rozwijających się trendów, który ciągle zyskuje na znaczeniu. Nie należy go bagatelizować – tylko oferta trafiająca w 100% w gust odbiorców, daje szansę, że zostaną oni Twoimi klientami. Dlatego tak popularnym narzędziem jest choćby wszystkim znany Google Adwords, który pozwala ustalić, czego internauci szukają i po jakich frazach trafiają na Twoją stronę. Zebrane dane można później wykorzystać do targetowania, czyli stworzenia oferty reklamowej szytej na miarę, kierowanej do określonej grupy docelowej, która wyraziła zainteresowanie konkretnymi treściami. Ten zbiór danych jest również niezbędny w kontekście procesu personalizacji.
Sztuczna inteligencja – poznaj świat botów
Zakupy w internecie są niezwykle popularne, dlatego, że są wygodne. Produkt można zamówić o każdej porze dnia i nocy, a po paczkę nie trzeba nigdzie jechać, ponieważ kurier sam ją dostarczy do domu klienta. Jedyną wadą, którą często wskazywano w kontekście zakupów online, był brak możliwości uzyskania szybkiej odpowiedzi na konkretne pytanie. Potrzebne było więc stworzenie instytucji wirtualnego sprzedawcy. Został nim bot – program komputerowy, który przejmuje niektóre ludzkie funkcje w zakresie komunikacji. Teraz praktycznie w każdym sklepie internetowym, który dba o obsługę klienta, można spotkać się z takim rozwiązaniem.
Rok 2017 był czasem, kiedy naszedł era chatbotów na Messengerze – firmy coraz chętniej wykorzystują je w swojej komunikacji z klientem. Ktoś mógłby zapytać, czy rzeczywiście konieczna jest obecność takiej komunikacji w kanale Messenger, który jest połączony z Facebookiem. Okazuje się, że tak – social e-commerce to następny trend, na który wart postawić w tym roku.
Social e-commerce, czyli zadbaj o swoją obecność w social media
Wykorzystywanie social e-commerce w swojej strategii marketingowej to doskonały (i skuteczny) sposób na promocję treści oraz prezentację oferowanych produktów. Analiza konwersji sprzedaży jasno pokazuje, że dla wielu firm Facebook jest głównym kanałem sprzedaży. Trzeba jednak uświadomić sobie, że Facebook, który dla wielu jest synonimem social media, nie jest jedyną platformą godną uwagi. Wzrasta znaczenie Instagrama, LinkedIn w połączeniu ze SlideShare, Google+, Snapchata oraz Twittera. Dlatego firma, która stawia na social e-commerce, musi stworzyć spójną komunikację w wielu kanałach, co pomoże jej dotrzeć do różnych grup docelowych, a co za tym idzie – zwiększyć szansę na zdobycie nowych klientów.
UX & Design – jakość Twojej strony internetowej ma znaczenie!
Wielkim błędem właścicieli sklepów internetowych jest to, że skupiają się na kampaniach marketingowych, dostosowywaniu treści do zainteresowań odbiorców, natomiast zupełnie pomijają wygląd swojej strony internetowej oraz jej responsywność. Obecnie, kiedy większość internautów przegląda witryny na urządzeniach mobilnych, takich jak: smartfony lub tablety, nie można dopuścić do sytuacji, w której elementy na stronie się rozjeżdżają. To automatycznie obniża zaufanie odbiorcy i jest powodem jego rezygnacji z procesu zakupowego. Znaczenie ma również szybkość ładowania się adresu oraz ogólny odbiór wizualny. Dlatego właściciele sklepów powinni zastanowić się nad tym, jak prezentuje ich strona i czy nie wymaga zmian.
Rok 2018 dla e-commerce jest przede wszystkim czasem personalizowanych ofert, zwiększonego wykorzystywania Big Date oraz sztucznej inteligencji, jak również obecności w social mediach. Firmy nie mogą również zapominać o takiej podstawie jak wygląd strony internetowej. Wykorzystywanie wiodących trendów w e-commerce to dla sklepów internetowych to być albo nie być. Zastanów się po której stronie chcesz znaleźć się w tym roku.
Dlaczego warto przetestować miniCRM?
Firm codziennie
loguje się do miniCRM
Klientów poleca
nas swoim znajomym