Maksymilian Śleziak • Nowości

Kiedy klient szuka firmy, która zadba o jego zadania, chce wiedzieć jak najwięcej. Jak będzie przebiegać współpraca? Czy w razie jakichkolwiek problemów może od razu uzyskać pomoc? Czy powierzone zadania zostaną wykonane w sposób rzetelny i satysfakcjonujący? Na te pytania ciężko mu znaleźć odpowiedź. Z obserwacji wynika, że samo zapewnienie firmy o profesjonalizmie nie wystarczy. Chyba że… opinia jest wystawiona przez innego klienta!

Referencje – a po co to komu?

Zastanawiasz się, w czym mogą pomóc Ci referencje? To naturalne – każdy chce znać korzyści płynące z podejmowania konkretnych kroków.

Wyobraź sobie, że szukasz firmy, która stworzy Ci stronę internetową. Wśród setek ofert musisz wybrać jedną. Jeśli żaden z Twoich znajomych nie korzystał z takich usług i nie masz wiarygodnego źródła polecenia, musisz sam rozpatrzyć dostępne oferty.

Wchodzisz na poszczególne strony i na każdej czytasz: „Nasza firma od lat zajmuje się tworzeniem stron internetowych. Dokładamy wszelkich starań, aby nasi klienci byli zadowoleni z zamówionego projektu”. Jakie wyciągasz wnioski? Po pierwsze: brzmi poprawnie, ale wieje nudą. Po drugie: to jasne, że firma napisze o sobie, że jest profesjonalna, ale czy tak jest naprawdę? Zostajesz więc z setką ofert, które brzmią tak samo, a w głowie pojawia się panika i myślenie: co ja mam wybrać?

A teraz pomyśl, że wśród tej setki stron oprócz opisu firmy, pojawiają się również rekomendacje zadowolonych klientów. Już wiesz, że komunikacja z firmą przebiega w szybki sposób, poprawki są regularnie wykonywane, a uwagi omawiane i uwzględniane. Obok rekomendacji podane jest imię i nazwisko wystawiającego opinię oraz nazwa firmy. A Ty masz wrażenie, że Twój głód informacji został zaspokojony, więc wypełniasz formularz zgłoszeniowy lub chwytasz za telefon i dzwonisz, by zamówić upragnioną stronę internetową.

Referencje – jak je uzyskać?

Nie ma się co oszukiwać – strategia zdobywania referencji jako sposób promocji swojej firmy jest działaniem długofalowym. Ma to sens tylko w przypadku przedsiębiorców, którzy na rynku są już obecni przez jakiś czas, i którzy na referencje sobie zapracowali. Ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę w branży, muszą trochę poczekać.

Od kogo najlepiej uzyskać referencje? Od dobrych kontrahentówstałych klientów. Jest jednak jeden warunek: musisz być pewny, że współpraca przebiegała zadowalająco, kontakt był na dobrym poziomie, a wszelkie zobowiązania zostały profesjonalnie wykonane.

Istotne kwestie, które pomogą Ci zdobyć wartościowe referencje:

• dobra jakość Twoich produktów i usług,
• terminowe uregulowania zobowiązań i dostaw,
• dotrzymywanie słowa oraz umiejętność przyznawania się do błędów,
• stałe monitorowanie uwag od swoich klientów oraz ciągła poprawa jakości produktów i usług.

Referencje – jak powinny wyglądać?

Dużo pytań budzi kwestia tego, jak powinny wyglądać referencje. To kluczowa sprawa, ponieważ nie wystarczy, że klient napisze: „Firma X jest wspaniała”. Po przeczytaniu takiego zdania od razu nasuwają się pytania: Dlaczego taka jest? Co ją wyróżnia? Czy będzie w stanie odpowiedzieć na moje najważniejsze potrzeby?

O co więc pytać klientów, których prosimy ich o wystawienie referencji?

• O to, co najbardziej podobało im się w usłudze/produkcie.
• Czy dzięki temu coś zmieniło się w ich życiu/biznesie?
• Czy są zadowoleni z terminowości?
• Jak postrzegają komunikację z Twoją firmą?
• Co zyskali dzięki Twoim usługom/produktom?

Przykładem tego, jak powinny wyglądać referencje, są opinie klientów o miniCRM:

Referencje – gdzie je umieścić?

Gdzie umieścić referencje o swojej firmie? Najlepiej sprawdzi się do tego strona internetowa i specjalna zakładka: „Referencje i opinie o firmie”. Dzięki niej potencjalny klient od razu trafi we właściwe miejsce i sprawdzi potrzebne informacje.

Możesz do tego wykorzystać także kanał mediów społecznościowych – w tym przypadku forma nie musi być aż tak formalna, wystarczy np. wspólne zdjęcie lub krótki wywiad.

Warto również postarać się o referencje na eleganckim papierze. Wtedy możesz powiesić je w siedzibie firmy. To ważne, szczególnie gdy odbywają się tam spotkania biznesowe. Dzięki temu klient od razu pozytywnie zapamięta Twoją markę, co może przełożyć się na współpracę i zyski dla obu stron.

Prowadzisz firmę od kilku lat i masz stałe grono klientów, którzy są zadowoleni z Twoich usług? Poproś ich o referencje! Dzięki nim potencjalni klienci zaufają Twojej marce i zdecydują się na współpracę. Pamiętaj także, żeby samemu wystawić dobrą opinię, jeśli korzystasz z usług innych firm – utrzymywanie dobrych biznesowych relacji to klucz do sukcesu!

Źrodło zdjęć: miniCRM, pexels.com

Maksymilian Śleziak
W branży internetowej od 10 lat. W miniCRM odpowiedzialny za rozwój aplikacji i działania promocyjne. Prywatnie interesuje się kolarstwem górskim i sprzętem Apple.

Dlaczego warto przetestować miniCRM?

600+

Firm codziennie
loguje się do miniCRM

95%

Klientów poleca
nas swoim znajomym