Maksymilian Śleziak • Porady

Wymyślenie nazwy dla nowo powstającej firmy, naming, nie należy do najłatwiejszych zadań, jakie ma przed sobą rozpoczynający działalność przedsiębiorca. Do stworzenia oryginalnej nazwy potrzeba przede wszystkim kreatywności, ale również wiedzy z zakresu lingwistyki, marketingu, a nawet psychologii. Trudności z wymyśleniem wyróżniającej nazwy wynikają również z wielości powstających co roku nowych, konkurencyjnych firm. Zdają sobie one sprawę ze znaczenia, jakie dla ich marki ma właściwa jej nazwa.

Jaka powinna być nazwa Twojej firmy?

Dla idealnej nazwy firmowej specjaliści wymieniają wiele cech, dobrze by było, gdyby w rzeczywistości prawdziwa nazwa spełniała choć kilka z wymogów. Na etapie jej tworzenia podstawowym krokiem jest znalezienie czy też, lepiej, wyobrażenie sobie grupy docelowej klientów i tego, jak byśmy chcieli, aby oni widzieli naszą firmę. Jako profesjonalną, poważną czy raczej jako młodą, spontaniczną i wesołą? Wiedza taka pozwoli nam obrać konkretny kierunek w wymyślaniu nazwy – jednoznacznej, prostej w odbiorze i krótkiej lub opartej na zabawie słowem, będącej swoistego rodzaju puszczeniem oka do klienta.

Oczywiście, charakter nazwy powinien również zależeć od branży, w jakiej działamy. W przypadku branż technicznych, stricte specjalistycznych, nazwa lub chociaż jej część musi jednoznacznie nakierowywać odbiorcę na rodzaj działalności i jednocześnie wyróżniać ją spośród innych marek na rynku. Dlatego tak popularne dla polskich marek nazwy z powszechną końcówką -pol-ex dołączaną do imienia lub nazwiska właściciela albo rodzaju branży nie jest najlepszym rozwiązaniem. Tego typu nazewnictwo co prawda pozwala odbiorcy scharakteryzować działalność firmy, jednak w żaden sposób nie odróżnia jej od innych marek. Jak może to robić, skoro co trzecia firma w Polsce kończy się na -ex?

Nieco inaczej jest w przypadku firm oferujących swoim klientom nietuzinkowe produkty, np. oryginalną odzież czy niecodzienną biżuterię. Oryginalne nazwy takich marek będą współgrać z charakterem prowadzonej działalności. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie gry słów, zabawa językiem czy sięgnięcie do konkretnych emocji, elementów kultury przywołujących skojarzenia z daną tematyką, w jakiej obraca się firma. Sprzedając np. odzież i akcesoria inspirowane czasami PRL-u, warto stworzyć dla marki nazwę jednoznacznie zakorzenioną w ówczesnym języku. Taka nazwa będzie naturalnym przedłużeniem marki, uwiarygodni ją i stanie się jej silnym znakiem rozpoznawczym, dzięki czemu klient z łatwością ją zidentyfikuje.

Poszukując „trafionej w punkt” nazwy dla naszej firmy, warto nie tylko wysilić własny intelekt i rozbudzić swoją wyobraźnię. Słowniki – języka polskiego, wyrazów obcych czy bliskoznacznych – mogą być kopalnią pomysłów. Pamiętajmy, aby nazwa była w miarę krótka, wyróżniająca, oczywiście, dostępna (co w jeszcze większym stopniu komplikuje proces jej tworzenia), łatwa do zapamiętania, zapisania i wymowy. Musimy mieć przecież na uwadze odbiorców, naszych ewentualnych klientów oraz partnerów biznesowych. Możemy poczuć się lekko zdegustowani, gdy potencjalny kontrahent poprosi nas o powtórzenie nazwy lub, co gorsza, jej przeliterowanie!

Planując prowadzenie działalności poza granicami kraju, teraz lub w bliższej bądź dalszej przyszłości, warto już na początku dopasować nazwę firmy do realiów międzynarodowych. Dobrym rozwiązaniem będzie stworzenie obcobrzmiącej nazwy i zrezygnowanie w zapisie z polskich znaków. No i najważniejsze – sprawdźmy, czy nazwa, jaką wymyśliliśmy, nie ma w innych języka niechcianego znaczenia – obraźliwego czy wulgarnego.

Po co Ci oryginalna nazwa firmy?

Wyróżniająca nazwa, dobrze oddająca charakter działalności, przykuwająca uwagę i budząca w odbiorcy ciekawość nie jest wymysłem marketingowców. W sytuacji, gdy na rynku co rusz powstaje nowa firma, to niuanse decydują o przewadze danego biznesu nad konkurencją. W początkowej fazie działania marki, gdy znajduje się ona na etapie poszukiwania nowych odbiorców, oryginalna nazwa może zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z oferty firmy. Na dalszym etapie rozwoju nazwa staje się identyfikacją marki, buduje jej wizerunek, pomaga zwiększyć zasięg oddziaływania firmy, jest czynnikiem pozwalającym zdobyć zaufanie odbiorców i stwarzającym silne podstawy funkcjonowania biznesu. Z czasem nazwa tak ściśle przylega do danej firmy, że są one nierozerwalne i dochodzi do sytuacji, że wraz ze zmianą nazwy trzeba na nowo odbudować zaufanie klienta.

Na koniec praktyczna wskazówka – zanim zaczniemy świętować wymyślenie kreatywnej i jedynej w swoim rodzaju nazwy dla swojej firmy, sprawdźmy, czy przypadkiem nie została ona już zastrzeżona. Skróci nam to, i tak żmudny, proces tworzenia nazwy oraz uchroni nas przed niepotrzebnym, jakże bolesnym rozczarowaniem.

Maksymilian Śleziak
W branży internetowej od 10 lat. W miniCRM odpowiedzialny za rozwój aplikacji i działania promocyjne. Prywatnie interesuje się kolarstwem górskim i sprzętem Apple.

Dlaczego warto przetestować miniCRM?

600+

Firm codziennie
loguje się do miniCRM

95%

Klientów poleca
nas swoim znajomym