Maksymilian Śleziak • Porady

Z pewnością większość z nas, klientów (nie chcemy uogólniać i mówić, że wszyscy), kupujących czy to stacjonarnie, czy w sklepach internetowych, życzyłoby sobie indywidualnego podejścia ze strony sprzedawcy, trafiającego w samo sedno naszych potrzeb i preferencji. Spersonalizowane doświadczenie zakupowe opiera się na sprzedawcy, który zna swojego klienta, orientuje się doskonale w jego historii kupna i dlatego może mu polecić inne, powiązane produkty, których klient być może jeszcze nie wie, że potrzebuje, a okażą się one dla niego niezbędne. Utopia czy jednak realna wizja? Obecnie, przy tak dużej ilości sklepów internetowych i szeroko rozbudowanym marketingu, nie sposób zaoferować klientom innego podejścia jak tylko spersonalizowanego, opartego na rekomendacjach i rozmowie. Pomagają w tym automatyczne narzędzia, które obserwują i badają aktywność klientów, wykorzystujących różne kanały dotarcia do sprzedawcy, oraz wysyłają spersonalizowane i automatyczne odpowiedzi na podstawie wykonanych bądź też porzuconych przez klientów czynności. Znalezienie odpowiedniego dla Ciebie sposobu na bliższy, spersonalizowany kontakt z Twoim klientem naprawdę się opłaci.

Obserwuj, co klienci robią, a nie tylko, co mówią

Zrozumienie swoich klientów nie może opierać się wyłącznie na słuchaniu tego, co mówią. Cenniejsze dla Ciebie informacje uzyskasz, obserwując bacznie zachowania klientów za pomocą różnych kanałów. Każdy z nas jest inny, więc staraj się podejść do każdego odbiorcy w sposób indywidualny. Nie opieraj swoich założeń na przypuszczeniach w stylu: „kobiety w tym przedziale wiekowym z pewnością będą zainteresowane tym produktem”, bo wysyłając do takich klientów promocyjne e-maile, zostaniesz potraktowany jak SPAM. To pewne. Zamiast takiego podejścia spojrzyj na każdego klienta z osobna, na to, jaką ma on historię zakupową z Twoją marką. Zadanie bardziej wymagające i czasochłonne, gdyż konieczna jest w jego przypadku dogłębna analiza, ale rezultaty jego wykonania są o wiele bardziej skuteczne.

Co możesz zrobić? Obserwuj np. aktywność klientów na stronie internetowej Twojego sklepu lub w jego aplikacji internetowej. Jakie podstrony odwiedzają? Jakie linki klikają? Jakie powiadomienia ich interesują? Dzięki jakim słowom kluczowym znajdują stronę Twojego sklepu? Ale nie skupiaj całej swojej uwagi tylko na tym, co odbiorcy robią. Czasami cenniejsze informacje możesz uzyskać, obserwując to, jakie czynności nie są przez nich wykonywane. Czy są jakieś podstrony z produktami lub takie rodzaje contentu, które nigdy nie zostały odwiedzone przez odbiorców? Tego typu cenne informacje pomogą Ci zoptymalizować dalsze działania.

Spersonalizowany charakter e-maila

Możesz zrobić dużo więcej, jak tylko wstawić imię Twojego klienta w treść wysyłanego do niego e-maila. Choć i ta czynność z pewnością wpłynie na większe zaangażowanie odbiorcy względem Twojej marki. Niech klient ma wrażenie, że e-mail, jaki otrzymał, został stworzony specjalnie dla niego. Podziękuj w wiadomości za zakup danego produktu, poleć towary, które są powiązane z ostatnim zakupem i tym samym mogą spełnić potrzeby klienta. Jakie elementy uczynią Twój e-mail bardziej spersonalizowanym? Oto niektóre z nich:

  • imię klienta
  • ostatni nabyty produkt – jego nazwa lub zdjęcie
  • data zakończenia subskrypcji
  • lokalizacja sklepu, a w przypadku kilku jego oddziałów adres znajdującego się najbliżej miejsca zamieszkania klienta
  • imię sprzedawcy

Daj coś od siebie

Chcąc pozyskać nowych klientów, nie możesz prowadzić jednej, ogólnej akcji marketingowej dla wszystkich. Ludzie, którzy po raz pierwszy odwiedzają stronę Twojej firmy, nic o Tobie nie wiedzą – nie znają Twojej historii, nie orientują się w oferowanych przez Ciebie produktach czy usługach, nie wiedzą, czy znajdą na stronie cokolwiek, co mogłoby ich zainteresować. Co więcej, najprawdopodobniej nie słyszeli o Tobie wcześniej. Prawda jest oczywista – klienci kupują u tych sprzedawców, których znają, lubią i którym ufają. Jak stać się dla klientów godnym zaufania sprzedawcą? Wystarczy, że opowiesz im o sobie. Możesz to zrobić na wiele różnych sposobów: daj im dobre rady, odpowiadając na pytania, na które nie znają odpowiedzi, podziel się historią swojego biznesu, pokaż im korzyści wynikające z zakupu oferowanych przez Ciebie produktów, przedstaw się, wskaż wartości i zasady, jakimi kierujesz się w życiu osobistym i zawodowym, opisz misję Twojej firmy czy podziel się inspirującymi historiami innych klientów. Odbiorcy zaczną się identyfikować z Twoją marką pod warunkiem, że zaoferujesz im content, który jest dla nich istotny i ich interesuje.

W czasach zalewu informacji i łatwości dostępu do niej, klienci, jak jeszcze nigdy wcześniej, mają potężną siłę. Tworzą opinie i wyciągają wnioski na długo przed tym, zanim wejdą w jakiekolwiek interakcje z daną marką. To właśnie teraz jest czas dla działu marketingu, to od niego właśnie, jak od żadnego innego działu w firmie, zależą relacje z każdym klientem z osobna.

Jeśli chcesz te relacje uporządkować, odnowić stare lub nawiązać nowe, poświęcić ich analizie więcej czasu, to z pomocą przychodzi Ci dziś miniCRM – narzędzie proste, intuicyjne, ale jakże wszechstronne i funkcjonalne. Zarejestruj się na stronie aplikacji i przetestuj jej darmową, miesięczną wersję. Przed zarejestrowaniem poznaj opinie naszych obecnych klientów, rozwieją one wszystkie Twoje wątpliwości.

Maksymilian Śleziak
W branży internetowej od 10 lat. W miniCRM odpowiedzialny za rozwój aplikacji i działania promocyjne. Prywatnie interesuje się kolarstwem górskim i sprzętem Apple.

Dlaczego warto przetestować miniCRM?

600+

Firm codziennie
loguje się do miniCRM

95%

Klientów poleca
nas swoim znajomym