Maksymilian Śleziak • Nowości

Ważnym krokiem w osiągnięciu sukcesu jest zdanie sobie sprawy, czym właściwie jest sprzedaż. Najtrafniejsza według mnie jest definicja Charles’a Futrell’a, która mówi, że sprzedaż to przekazanie informacji w taki sposób, by nakłoniła ona potencjalnego klienta do zakupu towaru, usługi lub czegokolwiek innego co zaspokoi jego potrzebę.
W życiu każdy z nas tak naprawdę jest sprzedawcą i nabywającym usługę w jednej osobie. Produktem jesteśmy np. podczas gdy aplikujemy na jakieś stanowisko, a nabywcą, gdy wybieramy, przykładowo, szampon do włosów.. Jak skutecznie połączyć te dwie różne zależności i co zrobić, by nasz proces sprzedażowy był udany?

Czym w takim razie jest proces sprzedażowy?

Proces sprzedażowy wygląda jak nauka języka obcego. Musisz najpierw nauczyć się wielu słów i gramatyki, by móc wypowiadać mądre zdania i powodować, by ludzie Cię rozumieli – bo przecież taki jest Twój cel. Wobec tego clue sprzedaży jest interakcja z klientem. Cała otoczka to nauka słów. Dopiero wypowiadanie zrozumiałych zdań przynosi efekt. Tak samo w sprzedaży, próbujesz doprowadzić do dialogu, w którym największą wartość ma interakcja, która doprowadzi do finalizacji transakcji.

1. Znajduj potencjalnych klientów

Spędzaj czas z potencjalnymi klientami. To tacy klienci, którzy mają określone potrzeby i Twój produkt może je zaspokoić. Często zaspokojenie potrzeby to również rozwiązanie problemów, trapiących Twoich potencjalnych klientów, a dzięki Twojemu produktowi bez problemu go rozwiążą! Spraw by poczuli się dobrze w Twoim towarzystwie. Kiedy złapią z Tobą dobry kontakt, zawsze znajdą dla Ciebie czas i udzielą Ci informacji, a co najważniejsze – będą lojalni.

2. Rozmawiaj z odpowiednimi osobami

Buduj relacje z osobami decydującymi, jeśli chodzi o proces zakupu. Żeby działać skutecznie, musisz znać osoby, które mogą być kluczowe dla podjęcia decyzji o zakupie. Możesz to sprawdzić telefonicznie lub osobiście. Musisz jednak sobie opracować serię pytań na takie rozmowy, bo to one mają największe znaczenie w procesie sprzedaży.

3. Dokładnie zbadaj potrzeby klienta

Zadawaj pytania na temat jego problemów i celów, gdyż poznanie potrzeb klienta i tego co nie daje mu w nocy spać jest podstawą działania każdego sprzedawcy. W późniejszych etapach ze sprzedawcy powinieneś zmienić się w doradcę. Innymi słowy – doradzić klientowi jak może zaspokoić swoje potrzeby – za pomocą Twoich produktów.

4. Złóż dobrą ofertę

W każdym procesie sprzedaży pojawia się moment, w którym musisz złożyć klientowi ofertę. Po prostu – zanim cokolwiek sprzedasz – klient musi chcieć kupić. A przekonasz go dopiero wtedy, kiedy pokażesz, że masz coś co rozwiąże jego problemy. Musisz skonstruować ofertę, odpowiadającą na potrzeby i problemy klienta, które właśnie poznałeś. W opracowanej ofercie musisz podkreślić rozwiązania problemów które dręczą klienta.

5. Upewnij się, że klient jest zadowolony

Po owocnym przyjęciu oferty przez klienta i jego zadowoleniu wykorzystaj je przy innych okazjach. To najczęściej pomijany krok. Klient kupił – i już można zapomnieć o transakcji. A przecież masz być doradcą klienta a nie sprzedawcą. Odezwij się do niego co jakiś czas i zapytaj czy jest zadowolony. W czym jeszcze możesz mu pomóc. Nigdy nie zapominaj o klientach, którzy coś od Ciebie kupili. Podczas kiedy oni używają Twojego produktu, warto wysłać maila, w którym zapytasz co można by poprawić w tym produkcie/usłudze, co udoskonalić.

Proces sprzedażowy Wymaga pracy. O jego skuteczności decyduje zrealizowanie sprzedaży jakiegoś produktu lub usługi i zadowolenie klienta.

Pamiętaj, że ten proces trzeba gdzieś kontrolować i planować, dlatego warto zaopatrzyć się w CMR, który spełni Twoje oczekiwania. Sprawdź nasz miniCRM, dzięki któremu ułatwisz sobie i Twoim pracownikom proces sprzedażowy i nie tylko. Już dziś zapisz się do darmowego testu naszej aplikacji!

Maksymilian Śleziak
W branży internetowej od 10 lat. W miniCRM odpowiedzialny za rozwój aplikacji i działania promocyjne. Prywatnie interesuje się kolarstwem górskim i sprzętem Apple.

Dlaczego warto przetestować miniCRM?

600+

Firm codziennie
loguje się do miniCRM

95%

Klientów poleca
nas swoim znajomym