Maksymilian Śleziak • Porady

Pracujesz w korporacji i ciągle czujesz, że czegoś w Twoim życiu brakuje? A może jesteś skrajnie wyczerpany ciągłym wyścigiem szczurów i myślisz o pracy 24 godziny na dobę? Praca na „stendbaju” może wyczerpywać, a przecież na tyle dobrze sobie radzisz, że spokojnie mógłbyś być sam sobie sterem. Nie wierzysz? Prowadzenie firmy, to wcale nie tak straszna rzecz, jak myślisz. Dzisiaj przybliżamy kilka wartych przyswojenia prawd, o prowadzeniu działalności gospodarczej „od środka” – czyli co zrobić, by się udało?.

Gdy z tyłu głowy niepewność

Mimo zapału i chęci, wciąż kołacze Ci z tyłu głowy niepewność – bo sam nie wiesz jak to będzie, bo trzeba zatrudnić ludzi, bo obawiasz się czy znajdą się klienci i nie masz pewności, czy Twój pomysł wypali. Każdy z wielkich businessmanów miał te same rozterki. Jeśli rozsądnie podejdziesz do tematu i weźmiesz sobie do serca kilka cennych uwag, a nade wszystko nauczysz się na błędach innych przedsiębiorców, to z pewnością odniesiesz sukces. Zapytasz – no dobrze, ale tak wielu nie wyszło, a innym wychodzi, co zrobić, by być w tej drugiej grupie? Koniecznie czytaj dalej.

Kilka pewników dla pewności

Stara mądrość ludowa głosi, że lepiej uczyć się na cudzych błędach, ponieważ mniej bolą. Sięgaj zatem do cudzych doświadczeń i wyciągaj wnioski. Pamiętaj przy tym o jednym – nawet, jeśli czujesz, że Twój pomysł jest wspaniały, a „szefowanie” będzie czymś, o czym zawsze marzyłeś, zderz to uczucie z rzeczywistością, gdyż bez pewnych podstawowych cech i przemyśleń, Twój biznes nie osiągnie zamierzonego efektu.

Cztery składniki sukcesu:

  1. Aby być przedsiębiorcą musisz być przywódcą
  2. Aby być przywódcą, musisz mieć zespół
  3. Aby zbudować zespół, musisz zarażać innych swoją wizją
  4. Każdy przedsiębiorca musi mieć wizję

Od początku do końca

Podczas prowadzenia biznesu nie sposób określić jednej, prostej drogi – „od A do Z”. Warto jednak wyznaczać sobie pewne cele, zastanawiać się, jak ma wyglądać, to nasze wymarzone „Z” i dążyć do jego osiągnięcia. Musisz dzielić się nimi ze swoim zespołem i motywować go do działania oraz wizualizowania tej samej wizji, którą Ty dostrzegasz. Bo wizja jest najważniejsza – to ona kształtuje cele, daje poczucie spełnienia, a Tobie pomoże nie tylko w pracy, ale także podczas doboru osób, które trafią do Twojego „team`u”.

To właśnie ludzie!

Po wizji pora na działanie. A do działania potrzebujesz ludzi. To Twoi pracownicy będą budować obraz firmy i sprawiać, że wizja stanie się realna. Twój zespół powinien Cię uzupełniać – każda z rekrutowanych osób powinna charakteryzować się umiejętnościami i wiedzą, odpowiednimi na jej stanowisku. Bądź otwartym szefem, bo przecież nie ma osoby, która potrafi wszystko – pozwól zatem swoim pracownikom coś powiedzieć, słuchaj ich przemyśleń i daj się wykazać wiedzą. Gdy masz powód – chwal. Człowiek doceniony, to człowiek lepiej pracujący i zmotywowany.

Organizacja jak się patrzy

Założenie firmy i dobre relacje z pracownikami, to jeszcze nie wszystko. Prawdziwym sprawdzianem jest dopiero prowadzenie działalności – rozporządzanie zadaniami, ich weryfikacja oraz pomoc w razie potrzeby. Twoi pracownicy powinni mieć jedno „miejsce”, w którym będą mogli przypisywać zadania, wprowadzać dane klientów i tworzyć raporty. Funkcje te zwykle możemy znaleźć w programach CRM, które mają na celu uporządkować i usprawnić działanie przedsiębiorstwa. Powinny być one łatwe do nauczenia i umożliwiać dostosowanie do potrzeb Twojej branży. Doskonale, jeśli wewnątrz takie oprogramowania funkcjonuje komunikator, pozwoli to na rozmowy między pracownikami z poziomu komputera lub smartfonu. Przykładem może być chociażby miniCRM, który jest szybki do opanowania, a do tego posiada wszystkie niezbędne funkcje, rozszerzalne wraz z rozwojem firmy.

Dalej szukasz wizji?

A jeśli wszystkie powyższe kwestie jeszcze Ciebie nie dotyczą, ponieważ nadal „uganiasz” się za swoją wizją, koniecznie przeczytaj cztery kroki, które pozwolą Ci ją odkryć:

      1. Przeanalizuj czy wybrałeś dobry moment – zastanów się, czy to aby na pewno TEN moment. Czy okoliczności Ci sprzyjają, czy może warto poczekać – miesiąc lub rok? Spisz na kartce co przemawia za TERAZ, a co za PÓŹNIEJ.
      2. Zapisz swoją historię – weź kartkę papieru i spisz to, jak widzisz siebie w najbliższej przyszłości. Wypunktuj swoje największe sukcesy, nie zapomnij o obawach i niepewnościach. Pozwoli Ci to dostrzec pewne luki i nieścisłości, które na czas sobie uświadomisz.
      3. Dziel się swoją historią z innymi – nie obawiaj się opowiadać ludziom swojej historii. Dziel się z nimi swoim entuzjazmem i opowiadaj o planach. Znajdź kogoś, kto wytknie Ci ewentualne błędy i doradzi. Może będzie to ktoś z Twojego przyszłego zespołu?

Źródło zdjęcia: pexels.com

Maksymilian Śleziak
W branży internetowej od 10 lat. W miniCRM odpowiedzialny za rozwój aplikacji i działania promocyjne. Prywatnie interesuje się kolarstwem górskim i sprzętem Apple.

Dlaczego warto przetestować miniCRM?

600+

Firm codziennie
loguje się do miniCRM

95%

Klientów poleca
nas swoim znajomym