Monika Haczek • Porady

Walka o klienta trwa, zwłaszcza w sklepach internetowych. Setki podobnych ofert oraz konkurencyjne ceny sprawiają, że właściciele sklepów internetowych z każdym dniem czują na sobie oddech konkurencji. A konsumenci? Sprawdzają zazwyczaj pierwszą i drugą stronę wyszukiwarki internetowej Google, nie zagłębiając się w dalsze pozycje. Co to oznacza dla sprzedawców w branży e-commerce? Tylko tyle, że powinni zwrócić uwagę na opisy swoich produktów w sklepie. Dlaczego to takie ważne? Podpowiadamy!

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Jak opis produktu wpływa na pozycjonowanie sklepu?
  • Jak opis produktu może przekonać do zakupu w Twoim sklepie?
  • Jak formatować opis produktu?
  • Jak poznać potrzeby klienta?

TL;DR

Coraz większa konkurencja w branży e-commerce sprawia, że właściciele sklepów internetowych ciągle muszą udoskonalać swoją ofertę. Niestety, podczas gdy wydają coraz więcej na działania marketingowe i reklamowe, wciąż zaniedbują podstawowe kwestie informacyjne, m.in. opis produktów. Przez to spada ich pozycja w wyszukiwarce, a potencjalni klienci korzystają z oferty, która dostarcza im właściwych informacji na temat produktu, który chcą kupić.

Zadbaj o swoją pozycję w Google

Zapewne każdy słyszał, że nie pisze się dla wyszukiwarki, ale dla odbiorcy. To prawda – samo zaspokajanie algorytmów Google niewiele Ci da. Jednak nie można zaniedbywać tego aspektu. Dlaczego? Ponieważ to właśnie wysoka pozycja w wyszukiwarce jest kluczem do sukcesu, zwłaszcza w przypadku branży e-commerce. Niektórzy śmieją się, że sklepy internetowe wyrastają, jak grzyby po deszczu. Dla konsumenta oznacza to większy wybór, dla sprzedawców – sporą konkurencję. Przeciętny użytkownik nie szuka informacji i ofert dalej niż na drugiej stronie wyników wyszukiwania. Co zrobić, żeby osiągnąć tak wysoką pozycję? Umieścić na stronie tekst, który zostanie doceniony przez algorytmy. To właśnie sprawia, że działania content marketingowe stały się tak popularne. Przyciągają bowiem nie tylko uwagę klienta, ale również zapewniają przychylność wyszukiwarki. Google wprowadziło algorytmy, które są szczególnie czułe na punkcie tzw. duplicate content, czyli treści, które są w całości skopiowane z innych stron. Taka witryna automatycznie spada w wynikach wyszukiwania. Jaki związek ma to ze sklepami internetowymi? Okazuje się, że ogromny! Kopiowanie opisów produktów ze strony producenta to nagminna praktyka. Niestety, bardzo szkodliwa. To właśnie duplicate content może odpowiadać za Twoją niską pozycję wyszukiwania.

Przekonaj klienta do zakupu produktu

Google to jedna strona medalu. Równie istotne jest także przekonanie klienta, że to właśnie Twoja propozycja jest najlepsza. W sklepie stacjonarnym odpowiada za to sprzedawca – w razie wątpliwości kupującego opowiada o dostępnych wariantach produktu, jego zaletach oraz cechach wyróżniających. W e-sklepie odpowiedzialnym za ten proces jest właśnie opis. Niestety, jest on cięgla niedocenianym elementem. Oprócz duplicate contentu, który nic nie wnosi w życie potencjalnego klienta (skoro na każdej stronie jest napisane to samo, to jedynym kryterium wyboru będzie atrakcyjna cena) często można się spotkać również z informacjami, które ograniczają się do numeru serii produktu. Wygląda to mniej więcej tak: → LED GHXYN7930.

odpowiedz_na_potrzeby_klienta

Dobrze skonstruowany opis nie tylko podniesie Twoją pozycję w wyszukiwarce, ale również przekona klienta, że poważnie podchodzisz do sprzedawanych przez siebie produktów. Raczej trudno spodziewać się asortymentu wysokiej jakości oraz rzetelnej obsługi w miejscu, w którym komuś nie chciało się nawet zadbać o treść. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze.

Nie tylko słowa, czyli dlaczego formatowanie opisu ma znaczenie?

Algorytmy Google są wymagające. Nie wystarczy umieścić na stronie dobrej jakości tekstu, trzeba również zadbać o odpowiednie formatowanie oraz podpisy obrazków. Jeśli wrzucasz na stronę opis, zadbaj o poszczególne znaczniki. Wyróżnij nagłówek (za pomocą <p class=”lead”></p>), opis właściwy (organizacja tekstu <p></p>), a szczegółowe informacje techniczne uporządkuj za pomocą listy: <ul><li></li></ul>). Wpłynie to nie tylko na lepszą czytelność dla odbiorcy, ale również pozycjonowanie. Google bowiem dzięki znacznikom odczytuje najważniejsze informacje. Przykładem są tu m.in. znaczniki <strong>, które wskazują na istotne wiadomości oraz nagłówki <h1>,<h2>,<h3>, które budują hierarchię tekstu.

Warto przy tym temacie wspomnieć również o obrazkach. Niestety, ich optymalizacja jest często pomijana. W tytule pliku znajduje się najczęściej informacja 83920ndksn, a atrybut alt jest całkowicie ignorowany. Warto wziąć pod uwagę, że te parametry są ważne dla algorytmów Google. Dlatego trzeba podpisywać pliki tak, aby tytuł zdjęcia naprowadzał roboty na to, co przedstawia dany obrazek np. → led_osram_ledriving. Najwięcej kłopotu sprawiają jednak atrybuty alt. Dlaczego są takie ważne? Ponieważ są wykorzystywane w momencie, gdy obrazek z jakiegoś powodu nie może być zaczytany. Wtedy wyświetla się opis alternatywny, który wskazuje, co znajduje się na pierwotnej grafice.

Co powinno znaleźć się w opisie produktu?

Łatwo powiedzieć – stwórz opis produktu, jednak trudniej wcielić to zadanie w życie. Dlatego można się spotkać z coraz większą ilością sklepów, które przy opisie podają jedynie specyfikację techniczną. Niestety, nie dość, że z pewnością będzie to duplicate content, który wpłynie negatywnie na Twoją pozycję w wyszukiwarce, to dodatkowo kompletnie nic nie wniesie w życie potencjalnego klienta.

W opisie umieść informacje dotyczące przeznaczenia produktu oraz materiałów, z których został wykonany. Nie zapomnij jednak przede wszystkim napisać, dlaczego właśnie ten produkt powinien zostać zakupiony przez potencjalnego odbiorcę. Tzw. język korzyści najbardziej przemawia do odbiorcy. Jak go używać? Za przykład mogą posłużyć buty do biegania. Jakie jest ich przeznaczenie? Oczywiście służą do biegania. Jednak obuwie z konkurencyjnej firmy także. Jeśli jednak dodasz, że Twój produkt odpowiada za zapewnienie stopie amortyzacji oraz gwarantuje jej oddychalność, zmienia to nieco postać rzeczy. Możesz również dodać, że podeszwa jest odporna na ścieraniezapewnia odpowiednią przyczepność do podłoża. A biorąc pod uwagę, że wszyscy, nie wykluczając sportowców, lubią modnie wyglądać, napisz, że kolorystyka wpisuje się doskonale w najnowsze trendytworzy oryginalny design. Nie zapomnij również zamieścić na stronie zdjęcia produktu lub materiału video – nikt nie kupi kota w worku. Pamiętaj, że grafika powinna być dobrej jakości i przedstawiać produkt w atrakcyjnym świetle.

Sprawdź, czego szukają Twoi klienci

Na koniec rzecz najważniejsza. Sprawdź, czego szukają Twoi klienci. To może Ci pomóc w stworzeniu opisu, który przekona ich do zakupu. Jeśli najczęstszym pytaniem jest to, które żarówki H7 emitują wysokiej jakości światło lub są przyjazne dla środowiska, masz świetny punkt zaczepienia. Oczywiście tylko wtedy, kiedy rzeczywiście posiadasz produkt, który spełnia te wymagania. Korzystaj z narzędzi, które pozwolą Ci odpowiedzieć na zapotrzebowanie Twoich klientów. Sprawdzaj poszukiwane słowa kluczowefrazy. Najbardziej znanym narzędziem, które możesz wykorzystać, jest oczywiście Google AdWords. Możesz wykorzystać także Google Analytics, który pomoże Ci sprawdzić konwersję na stronie i zintegrować go z Google AdWords dla lepszej optymalizacji.

jak_analizowac_sprzedaz

Czas na krótkie podsumowanie. Dlaczego opisy produktów mogą zwiększyć Twoją sprzedaż? Ponieważ:

  • osiągniesz lepsze wyniki w wyszukiwarce (czego na pewno nie zapewni Ci duplicate content),
  • odpowiesz na potrzeby swoich klientów (jeśli będziesz wiedzieć, czego szukają),
  • dobrze skonstruowany opis przekona odbiorcę, że to właśnie Twoja oferta jest najlepsza,
  • wzbudzisz zaufanie potencjalnego odbiorcy – opis pełni taką samą funkcję, jak doradztwo w sklepie stacjonarnym.

Pamiętaj, że branża e-commerce stale się rozwija. Dlatego warto zadbać o dobrze skonstruowaną ofertę. Tylko ona pomoże Ci przebić się przez konkurencję, która jak wszyscy wiemy – stale rośnie.

Źródło zdjęć: pexels.com

Monika Haczek

Dlaczego warto przetestować miniCRM?

600+

Firm codziennie
loguje się do miniCRM

95%

Klientów poleca
nas swoim znajomym