Maksymilian Śleziak • Porady

Pisanie skutecznych mailing to podstawa, która zwraca uwagę i prowokuję do działania odbiorców. Jednak, aby mailing był skuteczny i przynosił korzyści, musisz pamiętać o kilku złotych zasadach. Co zrobić, aby zwiększyć rating maili i zwiększyć sprzedaż?

82% firm z sektora B2B korzysta z email marketingu, a 72% e-konsumentów lubi otrzymywać informację mailowo, ale czy dla każdego ten rodzaj komunikacji będzie kurą znoszącą złote jaja? Co robić, żeby przekształcić nieudany mailing w zwiększający sprzedaż?

1. Zainteresuj odbiorcę i skłoń do otwarcia

Psychologowie wiedzą, że 3 sekundy są decydujące, jeśli chodzi o pierwsze wrażenie. Tak samo jest z mailingiem, odbiorca po kilku sekundach wie, czy warto przeczytać dany mail. O co zadbać, aby konsument szybciej i częściej otwierał Twoje mailingi:

a) dobrze zaadresuj wiadomość: uwzględnij nadawcę, bo to najważniejszy powód, dla którego otwieramy maile. Co ważne jego dane znajdują się po lewej stronie strony, czyli tam, gdzie jako pierwsze kierujemy nasz wzrok. Aby mieć pewność, że wzbudzisz zaufanie, podpisuj się imieniem oraz nazwą firmy, np. Aleksandra Kania miniCRM.pl.
b) znacznie lepszą konwersję mają adresy mailowe utworzone we własnej domenie. Jeśli użyjesz adresu utworzonego na darmowej skrzynce – nie wykluczone, że wpadniesz ze swoją wiadomością do spamu.
c) zwróć uwagę na tytuł wiadomości. Pamiętaj, że masz bardzo niewiele czasu na przekonanie odbiorcy do otwarcia wiadomości, dlatego unikaj nudnych i zbyt długich tytułów, a postaw na emocje i język korzyści. W pierwszych słowach zaznacz, czego dotyczy wiadomość.
d) zastanów się na preheaderm – czyli tekstem dodatkowym, który wyświetla się po tytule wiadomości i stanowi pierwsze zdanie mailingu. Nie każdy klient pocztowy wyświetla preheader, ale warto o niego zadbać.

2. Właściwi ludzie, czas i miejsce

Właściciele skrzynek mailowych są bardzo nietolerancyjni dla niepożądanych treści. Kochają za to spersonalizowane i dokładnie targetowane mailingi. Każdy z nas chce być traktowany wyjątkowo, dlatego poprzez segmentację i personalizację zadbaj, by Twoi odbiorcy to odczuli.

Każdy z nas jest inny, dlatego warto gromadzić informacje na temat potencjalnego klienta. Segmentacja, czyli dzielenie listy na grupy odbiorców pomoże Ci zapanować nad różnicami Twoich odbiorów. Pamiętaj, że im więcej o nich wiesz, tym lepiej będziesz mógł działać. Jakie dane warto zbierać?

* imię,
* nazwisko,
* płeć,
* miejsce zamieszkania,
* zainteresowania.

Możesz uwzględniać również dane behawioralne, czyli takie, które wynikają z zachowań konsumenckich w naszej witrynie. Istotną czynnością, z punktu widzenia sprzedaży, jest segmentacja ze względu na lojalność. Określamy ją na podstawie odsetku otwartych wiadomości od Ciebie. Zastanawiasz się, dlaczego to ważne? Bo ilość otwartych mailingów bezpośrednio przekłada się na zainteresowanie i zaangażowanie w sprzedaż.

Wszystkie te informacje przydadzą się do tego, byś mógł personalizować przekaz. Personalizacja jest sposobem na wywołanie wrażenia traktowania każdego indywidualnie. Nawet mając tylko te podstawowe informacje, możesz tworzyć mailingi, które będą wyglądać jak tworzone specjalnie dla danej osoby. Już samo spersonalizowanie tematu wiadomości potrafi zwiększyć klikalność aż o 42%!

3. Kiedy wysyłać skuteczny mailing?

Pamiętaj, że często nie jest równoznaczne ze skuteczne! Konsumenci nie lubią być zarzucani tysiącami maili dziennie. Najlepiej tworzyć newsletter co 14 dni, ale nie rzadziej niż raz w miesiącu. Pamiętaj, aby unikać w wysyłce weekendów i poniedziałków, ponieważ konwersje są najmniejsze!

Najpopularniejsze dni to wtorki i czwartki, a jeśli o godziny chodzi, proponujemy 9:00-11:00 oraz 13:00-15:00. Ale nie ma na to złotej recepty, nie bój się testować i daj znać, jakie godziny sprawdzają się u Ciebie!

4. Bądź elastyczny

Około 64% Polaków jest posiadaczem smartfonów, a 74% z nich sprawdza za ich pomocą swoją pocztę elektroniczną. Dlatego pamiętaj o dopasowania newsletterów do tego nośnika. Aby mailing był responsywny, pamiętaj o zasadach:

  • mniej znaczy więcej, czyli nie stosuj zbyt wiele tekstu. Odsyłaj do danej treści na stronie, ponieważ użytkownik najczęściej tylko skanuję wzrokiem wiadomość, nawet jej nie czytając,
  • stosuj wyraźne CTA,
  • stosuj grafiki, które nie mają drobnych szczegółów,
  • wykorzystuj szablony jednokolumnowe,
  • dodawaj do wiadomości preheader.

Dobre przykłady CTA:

Kampanie e-mail marketingowe mogą przynieść nam wiele korzyści, pomogą nam wypełnić cele biznesowe, a także nawiązać trwałe relacje z klientami. Żeby jednak tak się stało, należy starannie je przygotować. Jeśli nie będziesz przestrzegać zasad skutecznego e-mail marketingu, praca i poświęcony jej czas nie przyniosą oczekiwanych efektów.

Jednak jeśli chcesz jeszcze bardziej podnieść sprzedaż, powinieneś zarządzać kampaniami email marketingowymi za pomocą systemu CRM. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, wejdź → tutaj. I sprawdź, co możesz z nami osiągnąć!

Maksymilian Śleziak
W branży internetowej od 10 lat. W miniCRM odpowiedzialny za rozwój aplikacji i działania promocyjne. Prywatnie interesuje się kolarstwem górskim i sprzętem Apple.

Dlaczego warto przetestować miniCRM?

600+

Firm codziennie
loguje się do miniCRM

95%

Klientów poleca
nas swoim znajomym