Maksymilian Śleziak • Porady

Firma nie istnieje bez klientów. Pozyskiwanie nowych zleceń to podstawowy punkt działalności każdego biznesu. Jednak wiele firm wcześniej lub później zaczyna borykać się z problemem zdobywania nowych kontrahentów. Jak do nich dotrzeć i jak zwiększyć sprzedaż? Podpowiadamy!

Dobry research to podstawa – sprawdź, kim jest Twój klient!

Pierwszą rzeczą, jaką musisz zrobić to określić swoją grupę docelową. Bez tego niczego nie zdziałasz. 50-letni prezes dużej firmy będzie miał inne oczekiwania, niż 30-letni właściciel niewielkiego przedsiębiorstwa.  Przydatnymi informacjami jest nie tylko wiek twojego klienta, ale również to, czym zajmuje się jego firma, co robi w życiu prywatnym, jakie jest jego hobby, czego szuka w Internecie. Choć brzmi to trochę, jak zabawa w detektywa , pamiętaj, że dobry research potrafi zdziałać cuda. Dzięki niemu jesteśmy w stanie przygotować odpowiednio spersonalizowaną ofertę, która zainteresuje potencjalnego klienta i trafi w jego gusta.

Ważne jest również to, żeby zastanowić się, jak nasza oferta może pomóc i ułatwić życie klientowi – słowem, dlaczego miałby ją wybrać? To nasz punkt zaczepny,  bez którego trudno zacząć jakiekolwiek negocjacje. Żeby ktoś powierzył nam swoje interesy, a co za tym idzie również i pieniądze, musi mieć ku temu jakiś powód. Nasza oferta musi się wyróżniać na tle innych i trafiać prosto w serce klienta. Tu liczy się przede wszystkim pierwsze wrażenie.

Internet – miejsce, do którego przeniósł się biznes

Nie ma się co oszukiwać – praktycznie wszystkie branże przeniosły się do Internetu. Ciągle rosnąca popularność sklepów e-commerce i start-upów to doskonały obraz tego zjawiska. Dlatego dzisiaj najlepiej pozyskać klienta przez Internet. Jak to zrobić?

Pozycjonuj swoją stronę internetową

Pozycjonowanie stało się tak popularne, że słyszy się o nim na każdym kroku. Nic dziwnego – dzisiejsza liczba stron internetowych sprawiła, że dotarcie na pierwsze wyniki wyszukiwania, to naprawdę niemałe wyzwanie. Dlatego, jeśli działasz w Internecie i tam głównie poszukujesz swoich potencjalnych klientów, powinieneś pomyśleć o dobrym pozycjonowaniu. Wszystkie działania SEO powinny prowadzić do tego, że Twoja strona pokaże się klientowi na szczycie Google. Oczywiście, Ty musisz zadbać o to, żeby opinie o Twojej firmie były dobre, a cena konkurencyjna. Komu najlepiej powierzyć pozycjonowanie strony? Komuś, kto się na tym zna. Pozycjonowanie to proces wymagający wiedzy, cierpliwości oraz systematycznego budowania zaplecza. Na rynku jest dużo wyspecjalizowanych agencji i specjalistów, którzy zajmują się działaniami SEO. Dobrze jest sprawdzić opinie o nich i wybrać tych najlepszych – powierzenie swojego biznesu to poważny krok, nie warto robić go pochopnie.

Wysyłaj e-maile do klientów

Kampania e-mail marketingowa to coś, co naprawdę sprawdza się w praktyce. Jak podał Mind Progress Group na początku 2015 roku – aż 40,3% firm doceniło zalety e-mail marketingu i newsletterów. Liczba ta ciągle wzrasta. Dzięki takim działaniom podtrzymany jest kontakt z klientem. Jednak kluczowe jest to, co wysyłamy – nie może to być spam! Treści muszą być wartościowe i ciekawe, inaczej kampania nie przyniesie skutku. Istotne jest również to, co chcemy osiągnąć naszymi działaniami. Czy zależy nam na sprzedaniu konkretnego produktu, przedstawieniu oferty, czy polepszeniu postrzegani marki? W zależności od tego trzeba przygotować odpowiednią strategię i działać.

Wykorzystaj system CRM

Jeśli w swojej firmie masz wdrożony system CRM, możesz go z powodzeniem wykorzystać. Jak? Przede wszystkim możesz sklasyfikować, który Twój klient jest najbardziej opłacalny. Dzięki tej opcji dowiesz się, na kim w szczególności powinieneś skupić swoją uwagę, żeby poprawić swoje wyniki sprzedażowe. Możesz spersonalizować swoją ofertę i poszerzyć ofertę specjalnie dla tego konkretnego klienta, co przeniesie się w prosty sposób na zyski. Co więcej, obecność CRM w Twojej firmie sprawia, że relacje z klientami są bardziej uporządkowane, a to przekłada się na ich zadowolenie. Wiadomo, że  opinie o firmie szybko się rozchodzą, jeśli więc będą pozytywne, możesz szybko zdobyć nowych klientów.

Wykorzystaj możliwości Facebooka

Prowadzenie firmowego profilu na Facebooku jest bardzo dobrym sposobem na zdobycie nowych klientów. Ciekawe treści są lajkowane i udostępniane, przez co Twoja firma jest prezentowana szerokiemu gronu odbiorcy. Dodatkowo, jeśli poszerzysz swoją stronę o firmowego bloga i połączysz go z facebookowym profilem, możesz zwiększyć ruch na swojej stronie nawet o 80%. To daje szansę potencjalnym klientom na dotarcie do Ciebie i zapoznanie się z Twoją ofertą, a potem na owocną współpracę.

Stosuj techniki sprzedażowe

Myślisz, że nie da się namówić klienta, żeby kupił więcej produktów, niż zamierzał lub żeby wybrał droższą ofertę? To pewnie dlatego, że nie słyszałeś o metodzie cross sell i up sell.

Załóżmy, że chcesz kupić laptopa.  W sklepie ze sprzętem sprzedawca proponuje Ci dodatkowo torbę na laptopa. To właśnie jest cross sell – metoda polegająca na proponowaniu kupującemu dodatkowych produktów. Są one powiązane z tym, co znajduje się już w koszyku klienta. Dlatego istnieje spore prawdopodobieństwo, że skusisz się na to rozwiązanie. W końcu torba do laptopa to  potrzebny gadżet, prawda?

Inną metodą jest oferowanie droższego rozwiązania, niż to, które chce wybrać klient. Posłużmy się wcześniejszym przykładem. Chcesz kupić laptopa, jednak sprzedawca proponuje Ci lepszy (a co za tym idzie – droższy) produkt. To właśnie jest metoda up sell.  Wiele klientów decyduje się na droższą ofertę, jeśli stwierdzi, że rzeczywiście wyższe koszty idą w parze ze zwiększoną użytecznością i wygodą.

Dzięki takim działaniom zwiększysz swoją sprzedaż w swojej firmie, a także zdobędziesz nowych klientów. Spójne i zsynchronizowane działania to klucz do sukcesu, dzięki którym osiągniesz zadowalające wyniki. Wykorzystaj je, a Twoja firma rozkwitnie!

źródło zdjęć: pexels.com 

Maksymilian Śleziak
W branży internetowej od 10 lat. W miniCRM odpowiedzialny za rozwój aplikacji i działania promocyjne. Prywatnie interesuje się kolarstwem górskim i sprzętem Apple.

Dlaczego warto przetestować miniCRM?

600+

Firm codziennie
loguje się do miniCRM

95%

Klientów poleca
nas swoim znajomym